Sex sells: Humo gebruikt ‘webcambabes’ om abonnees te werven

Het gaat niet goed in de tijdschriftenwereld en dat dwingt uitgevers tot andere strategieën. Zo ook bij onze immer originele Zuiderburen. Het Belgische blad Humo wil meer (mannelijke) abonnees, en begon een zeer innovatieve actie.

Onder het mom van het aloude ‘sex sells’ wordt mannen die op Facebook op een filmpje klikken met (wat zij denken) twee krolse stoeipoezen, een vervelende spiegel voorgehouden. Opeens komt daar cartoonist Jeroom Snelders in beeld, die de kijkers ervan verwittigt dat wat zij doen wel eens op Facebook zou kunnen belanden.

…Mits er niet snel overgegaan wordt op het nemen van een (proef)abonnement op Humo natuurlijk. En dat is dus precies het doel van deze controversiële manier van leden werven: het aanspreken van de collectieve angst die in het hart van elke man leeft. Dat het zo ver niet komen zal, is bijzaak.

Natuurlijk gaat geen enkel weldenkend mens ervan uit dat de snode plannen die Jeroom kenbaar maakt in de grap ook daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden. Maar de grap is geslaagd: er zullen de komende dagen een hele hoop mannen op deze manier in aanraking komen met het blad.

De grap heet toepasselijk ‘prank a wanker’ (vrij vertaald: neem een rukker beet). En is hier te bekijken. Wilt u zelf een wanker pranken, dan kunt u dit filmpje op uw tijdlijn zetten. De viespeuken in uw lijst zullen er dan op klikken, et voila. Het is geschied. De niet-klikkende meerderheid zal echter een viespeuk vinden, dus bezint eer ge begint.

Vooralsnog doen wij het zonder seksfilmpjes: u kunt hier een voordelig abonnement op HP/De Tijd afsluiten, en hier het meest recente nummer kopen.