Wat de Nederlandse uitgevers te wachten staat

De Nederlandse uitgevers kunnen de borst natmaken nu internetgroothandel Amazon binnenkort naar Nederland komt. Uiteindelijk zullen ze forse kortingen op hun boeken en ebooks moeten geven. In Duitsland is dinsdag een van de groostste uitgevers, Bonnier, gezwicht voor de voorwaarden van Amazon.

In Nederland zijn enkele grote uitgevers van boeken al maanden in onderhandeling met Amazon, hoewel de Nederlandse tak van Amazon formeel nog niet eens bestaat. Het gaat daarbij, zoals meestal, om de prijs en de kortingen die Amazon verlangt om een product in zijn collectie op te nemen. Zoals nu blijkt uit de overeenstemming in Duitsland zet Amazon om te beginnen in op een korting van 50 procent, zowel voor papieren boeken als voor ebooks. Het wil dan vervolgens zelf bepalen wat de prijs in de internetwinkel wordt.

Volgens kenners hebben Bonnier en Amazon uiteindelijk een compromis bereikt op een korting van 40 procent. De uitgever kan het zich niet veroorloven om Amazon eenvoudigweg te negeren: steeds groter wordt het deel van de boekenverkoop dat online plaatsvindt en dus ook het aandeel van Amazon, waar de consument trouwens ook terecht kan voor duizenden andere producten. In veel gevallen is het boek voor Amazon een ‘bijvangst’: als de consument eenmaal op de site is geweest kan hij met allerhande aanbiedingen opnieuw naar de winkel worden gelokt.

Voor uitgevers geldt dat Amazon een belangrijk marketinginstrument kan zijn. De online boekhandel kan op allerlei manieren extra omzet generen door het boek extra aandacht te geven, voor het voetlicht te plaatsen van de miljoenen bezoekers, aan te bevelen bij kopers van soortgelijke boeken. Dat kan zo maar een bestseller doen ontstaan. Zo’n kans laat je als uitgever niet lopen. Dat zal ook wel de reden zijn geweest dat Bonnier uiteindelijk is gezwicht voor de macht van het getal, hoewel veel andere Duitse uitgevers zich nog hevig verzetten.

Min of meer in afwachting van de komst van Amazon heeft in Nederland Bol.com zijn positie op de markt van boeken en ebooks de laatste maanden versterkt. Bol.com is in zee gegaan met het Canadese Kobo, een rechtstreekse concurrent van Amazon. Kobo was tot voor enkele weken verbonden aan de Libris-boekhandels maar koos toch voor het op de digitale markt wat kansrijker Bol.com. Daarmee is in Duitsland en Nederland hetzelfde beeld te zien. De zelfstandige boekhandels gaan het op den duur afleggen tegen de grote internetreuzen als Amazon en Bol.com. Of we daar blij mee moeten zijn is overigens nog maar de vraag.