Apple verplettert Samsung

Trouwe lezers weten dat ik een hardcore Apple-fanaat ben. Als daar al een modisch element bijkomt, dan dateert het van eind jaren ’70 toen ik mijn eerste Apple II kocht met wel 64KB RAM en 128 KB floppy’s (weet iemand nog wat dat zijn?). Inclusief (boekhoud)software tikte ik daar destijds zo’n 12.000 gulden voor af. Je wordt zwaar gestraft als early adopter.

Ik was gebiologeerd door twee jongens in een garage waarover ik in het Amerikaanse zakenblad Fortune had gelezen. En ik wilde iets met computers. Je moest zelf wel gaan programmeren en printerkabels solderen want er was zo goed als niks. Het leukste spelletje dat bestond heette IBM-bashing. IBM was de moloch die de markt domineerde en op je 40 character groen-zwarte scherm kon je IBM-logo’s neerschieten met toetsencombinaties, de muis zou pas in 1984 komen.

Apple heeft sindsdien ook zeer slechte tijden gekend en was toen de aan de kant gezette Steve Jobs in de jaren ’90 terugkwam zo goed als technisch failliet. Bill Gates hielp hem met geld en de toezegging dat hij Office voor de Mac weer zou ondersteunen.

That’s history. Nu is Apple in de ogen van velen zelf zo’n IBM geworden.

Apple was destijds al een niche-product met dito prijsstelling, het heeft altijd aan de bovenkant van de markt willen opereren met relatief hoge prijzen, hoge marges en dus hoge winstgevendheid. Winst is belangrijker dan volume.

Vorige week maakte Apple verpletterende kwartaalcijfers bekend. Het inmiddels grootste bedrijf ter wereld – gemeten naar marktwaarde – verkocht meer iPhones dan wie dan ook had voorspeld, ook de gewone Mac’s zaten in de lift, alleen de iPad’s toonden verzadiging. Deze week bereikte het aandeel Apple in de VS een all time high van $ 107,-.

De kwartaalwinst bedroeg $ 11,2 miljard tegen de $ 3,8 miljard die Samsung kon rapporteren. Samsung rapporteerde een omzet die vergeleken met een jaar eerder 19,7 procent in elkaar klapte, voor het segment ‘mobiel’ bedroeg de daling zelfs 34 procent.

Terwijl de levertijden voor Apple’s nieuwe iPhone 6-modellen nog altijd fors zijn vanwege de enorme vraag, kan Samsung zijn veel goedkopere mobieltjes steeds moeilijker kwijt.

Zorgelijk is het dat Samsung – dat steeds met relatief lage prijzen voor enorme volumes koos – die volumes niet langer kan realiseren in groeimarkten als China en India. De lokale bevolking geeft daar steeds meer de voorkeur aan Chinese en lokale producenten die ten minste zo goed zijn, maar ze nog goedkoper aanbieden – zelfs voor minder dan $ 100,-. Tegelijk groeit Apple daar nog steeds, met veel kleinere volumes maar wel in het topsegment, een iPhone kost als snel 7 tot 8 keer zoveel als het goedkoopste alternatief.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, Philips, SBM, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.