Primark, worstebrôôjkes en de stylist van het Oosten

Oôh wèh erreg! Voor de beroemde Broekhovense stylingvirtuoos Roy Donders zijn moeilijke tijden aangebroken. Ondanks dat vorige week het derde seizoen van zijn realityserie Roy Donders: Stylist van het zuiden van start ging, ligt de concurrentie aan alle kanten op de loer.

In het noorden bijvoorbeeld, waar de Amsterdamse Martin Heuckeroth, broer van Gordon, de titel ‘stylist van het noorden’ heeft geclaimd, want “why not?”. Maar ook in het Oosten, waar de vijftienjarige Bengaalse Dipa Bhatnagar overuren draait om glitters, pailletjes en steentjes op huispakken te naaien.

“Da doede tôch nie?” roept Royke uit als hij hoort hoe zijn rivalen hem naar de kroon steken. Heuckeroth stelt dat de Brabander de pakken weliswaar op de kaart heeft gezet, maar dat hij ze al veel eerder verkocht. “Huispakken is wel altijd ook vanaf dag één ons ding geweest,” aldus de 51-jarige Amsterdammer. “Witte wa gij vur mèn bènt? Ik zeg: lucht,” bijt de goudbruin aangelopen stylist hem toe.

Een worstebrôôjke vur de stress
Terwijl de twee marskramers elkaar in de golvende haren vliegen, betreedt een derde speler met veel bombarie het toneel. Dipa uit Dhaka sloot een dealtje met kledingschuur Primark, waardoor haar creaties van Broekhoven tot Amsterdam-Noord het straatbeeld beginnen te domineren. De stylist van het noorden geeft snuivend een trap tegen een lege doos, Made in Bangladesh staat op het etiket. Ook de stylist van het zuiden weet het even allemaal niet meer en staart onthutst naar zijn vitrinekast vol swarovskibeestjes. “Ôoh, gift nog màr een worstebrôôjke vur de stress!”

Voor een dubbeltje op de eerste rij
Door haar grenzeloze ambitie en ontembare werkdrift heeft Dipa helemaal geen tijd voor worstenbroodjes, laat staan met spek. De bedrijvige tiener verlaat vanwege haar drukke schema zelfs amper haar atelier. Stoffen voor huispakken bestelt ze bij vriendinnetje Radhika Kapur, een zestienjarige workaholic uit Zuid-India met een gecombineerde woon-werkruimte in een lokale spinnerij.

Een camisole met kanten afwerking: 4 euro. Kersenrood jurkje met paisleypatroon: 12 euro. Snoezig portemonneetje bezaaid met kleine, met de hand opgenaaide kraaltjes: 5 euro. Dat Primark de door Radhika en Dipa gemaakte kleding voor een fooi kan verkopen, verklaart het bedrijf op de website onder het kopje ‘Onze ethiek’ als volgt: Primark geeft weinig geld uit aan reclame, koopt grote hoeveelheden in en ontwerpt (haha) en produceert op een efficiënte manier.

Safaripark Broekhoven
Dat meisjes zoals Radhika en Dipa onder onveilige omstandigheden veel te lange dagen maken voor veel te weinig geld, wordt voor het gemak even buiten beschouwing gelaten. Dat je ogen spontaan beginnen te bloeden van de beroerde pasvorm, licht ontvlambare materialen en waardeloze afwerkingen trouwens ook. Maarja, mèn boeit da nie hor.

De stylist van het zuiden heeft zo zijn eigen problemen. Hij kan amper nog in zijn huispakkenwinkel Rojami’s verschijnen zonder dat het er in een Rana Plaza-achtige chaos verandert. Fans komen tegenwoordig zelfs naar zijn woonhuis. Een bedevaartroute noemt zus Rian het. “Op zaterdag is het hier net zo druk als in het safaripark.” Terwijl het in Broekhoven zwart ziet van de mobieltjes, naait Dipa een tijger van pailletten op een badstoffen T-shirt en doet net alsof ze niets gehoord heeft.