Onderzoek: elektrische auto nauwelijks milieuvriendelijker dan benzinewagen

Elektrische auto’s stoten bijna evenveel fijnstof uit als benzine- en dieselwagens, en brengen dus evenveel schade toe aan de luchtkwaliteit als ‘gewone’ wagens. Dat blijkt uit onderzoek van Bruno Van Zeebroeck van het onderzoeksbureau Transport and Mobility, een onderdeel van KU Leuven.

Het onderzoek wijst uit dat elektrische auto’s bijna evenveel fijnstof de lucht in jagen als gewone auto’s. Normale automobielen veroorzaken op twee manieren fijnstof: in de eerste plaats door verbranding van de brandstof (uitlaatemissies) en door het afslijten van de banden, de remmen en het wegdek (niet-uitlaatemissies.) Elektrische auto’s stoten uiteraard geen uitlaatemissies uit – ze rijden immers op batterijen, niet op brandstof. Maar door de zware batterijen wegen elektrische voertuigen veel meer dan de niet-elektrische, waardoor de remmen en de banden veel sneller slijten en er dus ook meer niet-uitlaatemissies in de lucht terechtkomen. Daardoor zijn elektrische auto’s nauwelijks beter voor de luchtkwaliteit dan brandstof slurpende wagens.

‘Aanschaf elektrische auto weinig zin’
Onderzoeker Van Zeebroeck heeft zijn twijfels over het fiscaal bevorderen van het rijden met elektrische auto’s, aangezien benzinewagens de laatste jaren steeds milieuvriendelijker zijn geworden. Om concrete cijfers te geven: een benzinewagen veroorzaakt vandaag de dag ongeveer achttien milligram fijnstof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies bij elkaar geteld. Bij een elektrische auto is dit in totaal zeventien milligram. Een dieselauto uit 2000 komt uit op bijna tachtig milligram. Het verschil tussen een bezinewagen en een elektrische wagen is dus verwaarloosbaar. “Als elektrische wagens alle dieselwagens zouden vervangen, zou er zeker een milieuwinst zijn,” zegt Van Zeebroeck tegen De Standaard. “Maar vervang diezelfde dieselwagens door benzinewagens en de winst is bijna even groot. Als we louter naar fijnstof kijken, heeft het dus weinig zin om veel geld te investeren in de aanschaf van een elektrische auto. Mogen we van de overheid verwachten dat ze een deel van dit bedrag bijpast gezien de beperkte milieuwinst? Bovendien lossen elektrische wagens het fileprobleem niet op en nemen ze in de stad evenveel schaarse ruimte in beslag.”