Aantal Australische rokers gedaald door ‘neutrale’ pakjes

Twee jaar geleden was Australië wel een beetje klaar met rokers. Sinds december 2012 kregen alle pakjes sigaretten in het land dezelfde opmaak. Vooral de lugubere foto’s vielen daarbij op. Het zorgde voor veel opschudding, maar nu blijkt dat de aanpak van de Australische regering wel degelijk gewerkt heeft. Het aantal rokers is namelijk aanzienlijk gedaald.

Tabaksproducenten als British American Tobacco, Japan Tobacco International, Philip Morris en Imperial Tobacco Australia stonden in 2012 op hun achterste benen en probeerden de wet van de Australische regering zelfs via de rechter te verbieden. Maar ze werden in het ongelijk gesteld. De fabrikanten mochten niet meer hun eigen logo op de pakjes zetten. In plaats daarvan werden het ‘neutrale’, olijfgroene verpakkingen en kwam de naam van het merk onopvallend op het pakje. Verder stonden op de pakjes foto’s van de gevolgen van het roken, om de rokers te confronteren met hun gewoonte. Daarnaast gingen ook de kosten van een pakje omhoog.

sigaretten640

Het heeft allemaal gewerkt, blijkt uit een studie die vandaag gepubliceerd is in het tijdschrift Tobacco Control. Toen de wet werd ingevoerd stond slechts 28 procent van de Australiërs erachter; inmiddels is dat gestegen tot 49 procent. Het aantal tegenstanders is gedaald tot ruim 37 procent. Dat is goed nieuws, want Australië was het eerste land ter wereld dat deze maatregel invoerde. “Het is belangrijk, want als mensen zich teveel storen aan een wet, dan kan je een terugslag krijgen. De rokers, denk ik, waren enigszins nerveus over de afbeeldingen op de verpakking en dachten dat het nadelige gevolgen voor hen zou hebben,” zegt onderzoeker Ron Borland.

Volgens Borland was ook de gezondheidswaarschuwing op de verpakking een grote stimulans voor rokers om te stoppen of om ze te ontmoedigen om weer te gaan roken, als ze al gestopt zijn. “Als je weer gaat roken, dan moet je weer een pakje sigaretten halen. Om dan herinnerd te worden aan de reden waarom je gestopt bent, is dan een voordeel.”

Maar British American Tobacco Australië is het niet eens met het onderzoek. Een woordvoerder laat weten dat de neutrale verpakkingen een ‘falend experiment’ zijn, dat niet aan de doelstellingen voldeed. “Dit onderzoek geeft zelfs toe dat het niet direct kan aantonen dat er een toename is van het stoppen met roken,” zegt hij. “We hebben gegevens waaruit blijkt dat in het eerste jaar dat de neutrale verpakkingen er waren, de hoeveelheid sigaretten in Australië voor het eerst in tien jaar gestegen is.” Maar volgens cijfers van de Australische overheid daalde de verkoop van sigaretten in 2013 met 3,4 procent ten opzichte van 2012.