‘Ludieke actie’ of smakeloos: verloting uitzendkrachten zorgt voor ophef

Lugera, een uitzendbureau gespecialiseerd op Oost-Europese uitzendkrachten, dacht met een ‘ludieke actie’ gisteren tijdens een seminar een goede beurt te maken. Dat pakte iets anders uit.

Lugera, ze noemen zichzelf ook wel ‘The People Republic’, hield gisteren in Leusden een seminar over de voordelen van buitenlandse uitzendkrachten. Aan het eind, tijdens de afsluitende netwerkborrel, zouden tien uitzendkrachten worden verloot onder groente- en fruittelers. Gerard Koolen, directeur van Lugera, zei tegen de Telegraaf dat hij achteraf begrijpt dat de actie ‘onhandig is’. Maar het leed is al geleden: de reacties op social media en in kranten zijn genadeloos.

Op Twitter reageerde Albert Jan Maat, voorzitter van de land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland:

Hij noemt de actie smakeloos. Tegen de Volkskrant benadrukt hij dat ‘de zogenaamd ludiek bedoelde actie onfatsoenlijk is aan het adres van ondernemers, die mede als gevolg van de Russische boycotactie in de knel zitten.’ Volgens Maat zegt het veel over een bedrijf als ze op deze manier aandacht vragen en met mensen omgaan. Maat is niet de enige die op Twitter zijn ongenoegen uit. Enkelen spreken van een VOC-mentaliteit, het toppunt van slechte smaak, de verwijten aan het adres directeur van Lugera zijn niet mals.

Ook FNV Bondgenoten is woest. Tegen de Telegraaf zegt Mariëtte van der Neut dat het haar doet denken aan mensenhandel. ‘Ik dacht eerst dat het een grapje was, maar dit is toch wel ver over de top.’

Of de verloting uiteindelijk is doorgegaan, is onduidelijk.