Spotify moet bijna wel een zinkend schip zijn

Spotify maakte bekend dat het wel vijftig miljoen abonnees heeft, waarvan 12,5 miljoen betalend. Er zou al wel twee miljard dollar betaald zijn aan royalty’s aan artiesten van wie de muziek wordt afgespeeld.

U kunt het zelf allemaal nalezen op de blog van de topman himself, die daarmee Taylor Swift van repliek dient nadat deze immens populaire Amerikaanse artieste vorige week bekendmaakte dat ze ermee kapte. Met Spotify dus. Haar royalty’s van Spotify zijn van een zodanig laag niveau dat ze het een belediging vindt. En beledigingen hoeft ze niet te pikken, het geld stroomt bij haar met tientallen miljoenen per jaar binnen.

Ik denk dat Daniel Ek, de bedenker en topman van Spotify wat beter naar zijn pr-afdeling had kunnen luisteren, want wat hij impliciet verklaart is dat Spotify een schier niet te dempen put is met geen enkel redelijk zicht op winst, althans niet binnen afzienbare termijn. Er wordt regelmatig gedacht en gesproken over een beursgang, maar ik zou mijn eieren niet snel in zo’n mandje leggen: Spotify is vooralsnog zakelijk kennelijk vergelijkbaar met de zeperds die tot het barsten van de internet-bubbel in 2000 leidden.

Rekent u even met me mee.

12,5 miljoen gebruikers leveren per jaar maximaal zo’n één miljard euro op, netto. Een abonnement kost in Nederland tien euro per maand, en daar moet de btw nog uit. Zou die btw in Nederland betaald moeten worden, dan gaat het om 21/121ste deel van de bruto-opbrengst die eraf moet. In andere landen kan de btw lager zijn; er zijn ook landen waar het juist om een hoger percentage gaat.

Belangrijk is ook het begrip ‘betalende gebruiker’. Spotify wordt in Nederland bijvoorbeeld door KPN als promotiemiddel gebruikt om klanten te werven. Dan zal KPN aan Spotify best een bedrag betalen, maar het zal aanmerkelijk minder zijn dan honderd euro netto per jaar, ik denk minder dan de helft. En zo gaat het in vele landen. En dan vaak in andere, minder waardevolle valuta dan de euro.

Met 750 miljoen euro netto per jaar uit betalende abonnees zit ik, denk ik, aan de hoge kant.

De niet-betalende gebruikers krijgen reclame voorgeschoteld. Met ruim 37,5 miljoen gebruikers kan dat best een leuk bedragje zijn, maar ongetwijfeld een druppel op de totale gloeiende plaat.

Topman Ek zegt dat hij alleen al over het bijna afgelopen jaar één miljard aan royalty’s betaalt, terwijl hij gemiddeld in dit jaar veel minder dan 12,5 miljoen betalende abonnees kan hebben gehad, want in 2014 kwamen er miljoenen bij.

Met dit soort cijfers moet ik aannemen dat het verlies van Spotify groeit naarmate het aantal betalende en niet-betalende gebruikers toeneemt. In elk geval was dat tot en met 2013 elk jaar sinds de oprichting in 2008 het geval. Opgeteld gaat het al om honderden miljoenen verlies, en het eind lijkt niet in zicht.

Begrijp me goed: Spotify is een goed product, voor de eindgebruiker. Ik betaal maandelijks twee abonnementen voor mijn zonen en gebruik het zelf ook, naast iTunes.

Binnenkort komt Apple naast of binnen iTunes met een vergelijkbare service, overgenomen met Beats. Dat gaat Spotify niet helpen.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, ASML, DSM, Heineken, Philips, SBM, Shell en Unilever en is long in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn. Volg Dr. Doom op Twitter.