Waarom de polaroid bezig is aan een comeback

De wereld was te klein toen de privékiekjes van celebrities als Jennifer Lawrence, Kirsten Dunst en Kate Upton op het internet terechtkwamen. Hun smartphones waren gehackt. Dat zou met een Polaroidcamera nooit gebeurd zijn. De retro camera is dan ook weer helemaal terug en wordt ook veelvuldig omarmd door beroemdheden. De verkoop ervan is in minder dan een jaar tijd met zo’n 75 procent gestegen.

Sinds smartphones een camera hebben, is de drempel om kiekjes van jezelf te maken stukken lager. Ook het nemen van ondeugende foto’s die privé moeten blijven zijn in een oogwenk gemaakt. Maar met alle moderne technieken is de veiligheid van die foto’s, die zelfs opgeslagen zijn in een beveiligde cloud, niet meer gegarandeerd. In de zoektocht naar privacy is er daarom alvast één winnaar aan te wijzen: de Polaroidcamera. Want los van het feit dat retro nog steeds helemaal in is, kan de Polaroid niet gehackt worden. Daarnaast hoef je de foto’s niet te laten ontwikkelen en is het resultaat dus gelijk te zien.

polaroid640

(Foto via Ana Belén Ramón)

Steeds vaker dwepen celebrities dan ook met de Polaroidcamera. Zangeres Miley Cyrus omarmt de retro techniek, maar ook The Big Bang-actrice Kaley Cuoco is fan. “Polaroids are the way to go, niemand kan daar aankomen,” liet ze onlangs weten. Ook jonge artiesten als FKA Twigs en Lana del Rey zijn helemaal over. Taylor Swift, een van de populairste zangeressen van dit moment, heeft zelfs een groot deel van het artwork van haar nieuwe album 1989 met de Polaroid gemaakt. Daarmee is de Polaroid nu ook voor het jonge publiek weer helemaal hip. De camera is nostalgisch, leuk en bovendien heel erg veilig.

De Polaroid werd in 1937 uitgevonden en maakte in de jaren ’60 zijn eerste hoogtepunt mee. Bijna de helft van alle Amerikaanse gezinnen had toen zo’n camera in huis. In de jaren ’80 werd het toestel pas echt populair. In 2001 moest het bedrijf echter faillissement aanvragen, omdat het werd ingehaald door de digitale fotografie. In 2007 nam het Nederlandse The Impossible Project Polaroid over en nu, dertien jaar na het faillissement, lijkt de Polaroid weer richting het oude niveau te gaan.

“In de afgelopen tien maanden hebben we een groei van 75 procent gezien bij jongeren tussen 18 en 25. Vooral tieners keren het digitale de rug toe, voor iets dat meer tastbaar is. De laatste zes maanden hebben we het volume films dat we verkopen verdubbeld en hebben we meer dan 30.000 oude Polaroidcamera’s opgeknapt. We verwachten dat die cijfers volgend jaar gaan verdubbelen,” zegt CEO Creed O’Hanlon in The Guardian. De revival van de Polaroid laat in ieder geval zien dat het analoge tijdperk sterker is dan gedacht. Want niet alleen de Polaroid is weer hot, ook vinyl is aan een inhaalslag bezig.