Controverse: Trouw neemt liegende journalist in bescherming

MET UPDATE – Een pijnlijk bericht vandaag op pagina 3 van Trouw. Een journalist heeft naar zeer grote waarschijnlijkheid bronnen verzonnen en daarmee verhalen in de krant uit zijn of haar duim gezogen.

De krant meldt: “Eind vorige week rees ernstige twijfel over de juistheid en zelfs het bestaan van opgevoerde bronnen. Zo kon Trouw diverse bronnen niet verifiëren”.

Saillant: in overleg met de advocaat van de redacteur heeft de krant besloten de naam van de journalist niet te noemen. Ook schrijft de krant niet om welke artikelen het gaat. Op Twitter is men niet blij dat de krant onjuiste berichten vooralsnog niet rectificeert en geen openheid geeft – terwijl het dat als journalistiek medium wel verlangd van anderen.

Hoogleraar Journalistiek Jeroen Smit en Egbert Myjer, vice-voorzitter van de Raad voor de Journalistiek, zullen “de feiten en omstandigheden van deze publicaties onderzoeken” en aanbevelingen doen voor de toekomstige werkwijze. Of de krant na dit onderzoek wél openheid van zaken zal geven over de onjuiste artikelen en wie de auteur is – als dat definitief is vastgesteld – is niet bekend.

UPDATE 09.00: Het speculeren is begonnen. Weblog Geenstijl zegt uit zeer betrouwbare bron te hebben vernomen om welke journalist het gaat en heeft zijn naam bekendgemaakt. Vooralsnog is er geen bevestiging vanuit Trouw.