Spring naar de content

Waarom u geen Amazon Kindle gaat kopen

Het is een beetje sneu voor het Amerikaanse Amazon dat juist deze week dan eindelijk zijn Nederlandse webwinkel is begonnen, maar de kans dat u er de komende jaren Amazons eigen e-reader, de Kindle, gaat kopen, is erg klein. E-readers verdwijnen en maken plaats voor tablets en smartphones als (mede)leesapparaten, zoals deze studie overtuigend aantoont. We doen steeds meer met een apparaat, dus ook lezen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Geert Poorthuis

Amazon opende deze week een eigen filiaal op de .nl-afdeling van het internet, en verkoopt daar vooralsnog e-readers en ongeveer 20.000 Nederlandstalige e-books. De verwachting is dat het assortiment de komende tijd flink wordt uitgebreid, want in veel landen kun je je door Amazon van de wieg tot het graf laten verzorgen. Dat aantal van 20.000 Nederlandse boeken duidt erop dat nog niet alle Nederlandse uitgevers met de Amerikaanse gigant in zee zijn gegaan, maar wel een groot deel. Bij Amazon.nl zijn natuurlijk ook miljoenen Engelstalige boeken te koop, maar die konden we voor deze week ook al bestellen.

In de Verenigde Staten is Amazon vooral zo groot geworden omdat het als eerste een combinatie van een goedkoop leesapparaat en een groot assortiment boeken op de markt bracht. Het verkocht daar vele miljoenen Kindles, en had daardoor, vanwege het eigenzinnige bestandsformaat van de e-books, meteen vele miljoenen vaste klanten. In Nederland zijn weliswaar ook ongeveer 1,3 miljoenen e-readers in omloop (vaak nog in de geschenkverpakking van de Sint, overigens) maar die hebben een meer open karakter en kunnen meestal allerlei bestandstypen lezen, behalve dan (officieel) dat van Amazon.

E-readers zijn ontstaan in een tijd – het is bijna niet meer voor te stellen – dat wij met zijn allen nog niet de hele dag met onze smartphones speelden. Ze kunnen maar één ding en dat kunnen ze goed. Maar omdat niemand trek heeft om met twee apparaten rond te zeulen, gaan ze verdwijnen of ten hoogste een nichemarkt vormen voor de toegewijde thuislezer. Als de kwaliteit van de schermen van smartphones en tablets de komende jaren verder verbetert, is het zelfs niet uit te sluiten dat ze nog een prettige leeservaring geven ook. Wie weet zelfs met de Amazonleesapp of die van Bol.com, de grootste concurrent.

Amazon zal de trend in het e-lezen ook wel kennen (daar zijn ze zelfs erg goed in) en maakt toch al niet veel winst op de Kindles die op dit moment overigens nog uit de Duitse vestiging komen. Het heeft een flinke eerste stap gezet op de Nederlandse markt en zal zijn positie verder uitbouwen En misschien nog wel belangrijker: het neemt een hap in de groeimarkt van het digitale boek. Wereldwijd gaat daar over een jaar of zes 20 miljard euro in om, ruim een verdubbeling. En dat zijn dan alleen nog maar boeken.