Comédienne Kristen Wiig serieuze verrassing in tragikomedie ‘The Skeleton Twins’

Het komische drama The Skeleton Twins verkent een veelal gespannen relatie: die van broer en zus. Tweelingbroer- en zus, welteverstaan. Milo en Maggie Dean. We ontmoeten de twee op een cruciaal moment in beider levens; ze staan op het punt een einde te maken aan hun leven.

De incidenten kennen een goede afloop, en brengen de dertigjarige Milo en Maggie ironisch genoeg na tien jaar weer samen. Wat volgt is een tragikomisch portret van een haat-liefdeverhouding en een interessante recapitulatie van een alles behalve serene jeugd.

Milo is een geflopt acteur die tafels bedient in Hollywood om zijn geld te verdienen, Maggie is een mondhygiëniste die maar niet slaagt een gezinsleven op te bouwen met haar man. Broer en zus zijn ongelukkig, en hun omgang is moeizaam – wat deels te wijten is aan de zelfdoding van vaderlief toen de twee veertien waren. Na zijn mislukte zelfmoordpoging neemt Maggie haar broer in huis. Aldaar gaat de beerput open, en wordt het ene verwijt na het andere afgevuurd. Family is a cruel joke, siert de filmposter dan ook toepasselijk.

Regisseur Craig Johnson schreef de film met Mark Heyman, en hun verhaalstructuur boeit. Cruciale informatie uit het verleden wordt de kijker onthouden om hem te verrassen, en te choqueren. Seksueel misbruik op de middelbare school, met als gevolg een mislukt liefdesleven. Een moeder die absent was op de bruiloft van haar dochter, waardoor de dochter zelf bang is voor het moederschap. Het leed is zichtbaar en voelbaar – met dank aan twee grote komedianten van allure.

Bill Hader en Kristen Wiig vertolken de olijke tweeling. Tot voor kort traden ze samen op in de sketches van het Amerikaanse Saturday Night Live en de chemie is groot, wat hun fictieve broer-zusrelatie zichtbaar ten goede komt. Hader laat zich van zijn meest flamboyante kant zien in zijn rol als cynische relnicht en Wiig haalt het sombere in haarzelf naar boven als ongelukkige huisvrouw in spé, die van van kookclub naar duikles hopt om vreemd te gaan met jonge cursusleiders. De derde hoofdrol is weggelegd voor Luke Wilson (broertje van Owen), als het aandoenlijk alfamannetje en echtgenote van Maggie.

Wiig is de grootste verrassing van The Skeleton Twins. Haar rol in de veelgeprezen komedie Bridesmaids – dat ze eveneens hielp schrijven en produceren – was haar op het lijf geschreven. Ironie en stompzinnigheid kenmerken haar acteerstijl, maar in The Skeleton Twins gooit Wiig het over een serieuzere boeg. Al weet weet ze alle frustratie van haar personage te voorzien van een komische noot. ‘An indisputable goddess of comedy’, stelde Rolling Stone-recensent Peter Travers terecht.

De film kent een zekere mistroostigheid, die ook terugkomt in de herfstige periode waarin het zich afspeelt, en de sombere sets en garderobes. Maar dit maakt de momenten van verbroedering hartverwarmend. Wiig en Hader pakken deze momenten aan om als twee melige oud-collega’s tekeer te gaan. Een scène waarin de twee joviaal uitbarsten in een playbacksessie van Starship’s Nothing’s Gonna Stop Us Now is daar een goed voorbeeld van. Het is ongemakkelijk, maar geestig. Een beetje zoals de tot in den treure herhaalde mop van die ene broer of zus, die tegen je wil in telkens weer een glimlach op je gezicht tovert.

‘The Skeleton Twins’ draait vanaf 20 november in de Nederlandse bioscopen.