Spring naar de content

Promovendum en PostNL onder vuur na ongevraagde polisaanbiedingen

Promovendum, een verzekeraar voor hoogopgeleiden, deed personen die al jaren overleden zijn en kleine kinderen ineens een aanbieding voor een polis op de post. Hoe kan zoiets gebeuren?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Sjoerd Hartholt

Dat zit zo: PostNL verkocht via zijn dochteronderneming Cendris zijn adressenbestand door aan de zorgverzekeraar, en die maakte daar gebruik van door vervolgens miljoenen mensen een aanbieding te doen. Leuk, die agressieve marketing, alleen wordt er wel een hoop woede opgewekt, blijkt na een rondgang op sociale media.

Het is voor veel mensen toch even schrikken dat hun naam en adres zo makkelijk te achterhalen zijn voor bedrijven. Zeker als het ook nog eens op een weinig tactvolle manier gebeurt, waardoor er ook veel mensen worden aangeschreven die niet bepaald onder de doelgroep vallen. Want zelfs kleine kinderen en overleden mensen ontkwamen niet aan een brief.

Cendris meldt op de website dat het zo’n 7,3 miljoen consumenten in zijn bestand heeft. “Adressen, telefoonnummers, e-mailadressen, social media-nicknames, Cendris heeft ze of kan ze voor u regelen”, zo valt er te lezen. Maar aan de Volkskrant wil het bedrijf niet laten weten hoe ze precies aan die gegevens komen. “Uit particuliere en openbare bronnen. Deze bronnen zijn bedrijfsvertrouwelijk”, zo tekent de krant op na een woordvoerder te hebben gesproken. Ook Promovendum wilde niets kwijt over zijn marketingbeleid.

Onderwerpen