Hoe de boekhandels Amazon wél kunnen verslaan

Goed nieuws voor de min of meer zelfstandige boekhandels: het is wel degelijk mogelijk om het gevecht aan te gaan met de wereldleider op de e-bookmarkt, het Amerikaanse Amazon. Voor het bewijs hoeven we alleen maar even te kijken naar een eigenwijs buurland, Duitsland. Daar is een conglomeraat van boekhandels, uitgeverijen en Deutsche Telekom Amazon dit kwartaal in de e-bookmarkt voorbijgestreefd. Met een eigen e-reader, de Tolino (sinds kort ook mondjesmaat in Nederland verkrijgbaar), heeft het daar nu een marktaandeel van 45 procent.

Hugendubel, een Duitse boekhandelketen, in omvang vergelijkbaar met het Nederlandse Libris, brengt daar sinds een kleine twee jaar de Tolino e-reader op de markt en biedt tegelijkertijd een assortiment van omgeveer een miljoen e-books aan, veel minder dan bijvoorbeeld Amazon of die andere grote speler, Kobo. Niettemin is het erin geslaagd om in het derde kwartaal het marktaandeel van 38 naar 45 procent te laten stijgen, waar het in Duitsland niet bijster populaire Amazon het aandeel zag dalen van 48 naar 39 procent. Volgens Hugendubel zal op de middellange termijn het digitale deel van de boekhandel groeien naar zo’n 25 procent van de totale omzet, en om die reden is het in hoog tempo bezig zijn boekhandels om te bouwen tot informatiecentra.

Het succes van de Duitse boekhandels steekt schril af bij de situatie op de Nederlandse boekenmarkt. De grootste boekenketen van ons land, de Librisgroep, zag zich eerder dit jaar geconfronteerd met het vertrek van partner Kobo. Dat besloot een alliantie aan te gaan met de Nederlandse marktleider Bol.com, zodat alleen nog daar de Kobo-e-readers verkrijgbaar zijn, en natuurlijk het enorme aanbod aan Kobo e-books. Het heeft even moeten duren maar Libris heeft sinds kort een nieuwe partner voor het e-booksegment: het zal niet verbazen dat dat het Duitse Tolino is. Van harte gaat dat blijkbaar niet, want Libris meldt op de eigen site dat de Tolino sinds 10 november in ‘geselecteerde’ boekhandels verkrijgbaar is. Welke dat zijn, staat er niet bij. Dat schiet natuurlijk niet op, zeker nu het geschenkenseizoen aanstaande is.

En mocht u toevallig in een van die ‘geselecteerde’ boekhandels belanden voor de aankoop van een Tolino-e-reader, dan betaalt u ook nog meer dan in Duitsland. Een Tolino kost in dit land 99 euro, terwijl de prijs in Duitsland inmiddels standaard 88 euro is. En voor accessoires (zoals een bijna onmisbare omslagmap) loont het helemaal de moeite om even de grens over te wippen, want die kan Libris pas na de Sinterklaas aanbieden. Het bijhouden van de concurrentie met Bol.com en nieuwkomer op de Nederlandse markt Amazon is wel degelijk mogelijk, zo blijkt uit het Duitse voorbeeld, maar vereist alertheid en een lange adem. Het is voor de Nederlandse boekhandels te hopen dat ze die eigenschappen hebben.