Waarom 2014 het jaar van de falende auto’s is

General Motors (GM) roept 316.350 sportauto’s terug vanwege een defect aan de koplampen. Het is de 79ste keer dit jaar dat de autofabrikant, één van de grootste ter wereld, auto’s terughaalt. In totaal heeft GM in 2014 al 30,4 miljoen auto’s teruggeroepen. Is dit het jaar van de falende auto’s?

Falende koplampen, het is niets vergeleken met eerdere mankementen: remmen die weigeren, contactsloten die niet meewerken, exploderende airbags. Soms met dodelijke gevolgen. Het lijkt een logisch gevolg van de crisis: GM bijvoorbeeld heeft de afgelopen jaren veel mensen moeten ontslaan en heeft verschillende fabrieken gesloten. Het verdienmodel van de fabrikanten is simpel: zoveel mogelijk produceren, tegen een zo laag mogelijke prijs. Maar dat gaat kennelijk ten koste van de kwaliteit, en als direct gevolg daarvan de veiligheid.

In Amerikaanse media wordt 2014 voor de auto-industrie ook wel ‘Year of the Recalls’ genoemd. Takata, Japans fabrikant van auto-onderdelen, riep airbags (gedwongen) terug vanwege problemen, onder meer Honda moest daarom veel luchtzakken vervangen. Het Amerikaanse Ford ondervond problemen met de sleutel: die kan worden verwijderd als de auto niet in de Parkeren-stand staat. En Land Rover haalde een serie Range Rovers terug, omdat de er een probleem is met de bandendruk. Saillant detail: al deze recalls zijn van de afgelopen twee weken. 2014 is nog niet voorbij, maar voor de auto-industrie kan alvast worden geconcludeerd dat dit absoluut het jaar van de falende auto’s is.

Je zou bijna gaan terugverlangen naar vroeger, toen auto’s nog niet vol elektronica zaten en je er zelf nog aan kon sleutelen als ie het niet meer deed.