Spring naar de content

Wodka- en autodeal laten Bond-puristen opgelucht ademhalen

Welke fabrikant mag ditmaal zijn product etaleren? In de aanloop naar een nieuwe James Bondfilm is het antwoord op die vraag misschien wel net zo belangrijk als het antwoord op de vraag wie de Bondgirl of schurk zal spelen. Want ja, stel je voor dat 007’s iconische wodka-martini-mixje wordt ingeruild voor een flesje Hollands Heineken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Kevin van Vliet

Vloeken in de Bondkerk is een gevaarlijke hobby, weten inmiddels ook de filmmakers. Toen Daniel Craig in 2012 in Skyfall een geopend flesje Heineken aan zijn lippen zette, en als klap op de vuurpijl ook nog eens op televisie kon worden betrapt met een biertje, was het hek van de dam. #Skyfail was trending op Twitter en op Facebook verscheen de (bescheiden) groep ‘Boo James Bond’s Heineken Scene‘. Het resultaat van een miljoenendeal die de producenten sloten met Heineken, die tot dat moment overigens al vijftien jaar een trouwe sponsor was van de filmserie.

Mede mogelijk gemaakt
James Bond en sluikreclame gaan ver terug. Je kunt stellen dat het begon in Dr. No (1962), toen Sean Connery’s Bond met vliegmaatschappij Pan Am vloog. Omega, Sony, BMW, l’Oreal, Avon, alle merken betaalden ooit voor een plekje in de etalage die een Bondfilm vormt. Uit diverse interviews blijkt dat deze inkomstenbron menig Bondfilm mogelijk maakte. “Without them, the movies couldn’t be sold,” gaf Daniel Craig in 2012 nog toe. Laten we vooral niet vergeten dat filmdistributeur MGM een aantal jaar geleden flink in de schulden kwam, en in 2010 faillissement moest aanvragen, wat de productie van Skyfall zo’n twee jaar verlengde.

De productie is sterk afhankelijk van deze inkomsten, en nee, heel goed voor de consistentie binnen de films is dat niet altijd. In Die Another Day bestelde Pierce Brosnan ineens een mojito, maar anderzijds: zijn James Bond viel weer terug op een vertrouwde Aston Martin in plaats van een BMW, die in de drie films voorafgaand waren verschenen.

Goed nieuws
Daarbij valt wel er een en ander op purisme in de Bond-scene af te dingen: in de romans van Ian Fleming reed Bond namelijk in een Bentley, de Aston Martin deed zijn intrede in de verfilming Goldfinger. 007 bestelde zijn eerste wodka-martini echter wel in het originele materiaal van Fleming, maar een kleine kanttekening: in totaal bestelde James Bond in de boeken 19 wodka-martini’s en 16 gin-martini’s. Daar lees je dan weer niks over.

Maar goed, er brandt licht aan het einde van tunnel. Toen begin december werd aangekondigd dat de 24e Bondfilm – gepland voor november volgend jaar – Spectre zou gaan heten, werd nog iets onthuld: een Aston Martin DB10. En vandaag bereikte ons nog meer heugelijk nieuws: het wodkamerk Belvedere heeft een deal gesloten met de productie, waarmee het drankje het officiële borreltje van Daniel Craig zal worden.

En ach, of dat nou geschud, geroerd of brandend geserveerd wordt… Laten we blij zijn dat er fabrikanten zijn die ‘s werelds meest bekende geheim agent al 53 jaar in leven proberen te houden.

belvedere
(Via)