Ka-Ching! Nederlands bedrijf plots 1,2 miljard euro waard

Adyen. Grote kans dat die naam u (nog) niets zegt. Maar oplettende kijkers die regelmatig betalingen via internet doen, zien het waarschijnlijk wel eens onder de aan hen toegestuurde facturen staan, of bij het internetbankieren. Dinsdag haalde het Nederlandse bedrijf 200 miljoen euro op: de hoogste investering die ooit in een jong Nederlands technologiebedrijf is gedaan.

Adyen, met een hoofdkantoor in Amsterdam, is daarmee op papier 1,2 miljard euro waard. En dat voor een onderneming die in 2006 werd opgericht.

Een ‘payment service provider’ wordt het bedrijf ook wel genoemd: een schakel tussen webwinkels aan de ene kant en creditcardmaatschappijen, banken en andere kaarthoudende instanties aan de andere kant. De technologie van Adyen maakt het mogelijk voor bedrijven om bijna iedere vorm van betaling te accepteren. Overal ter wereld en via vrijwel elk betalingskanaal (internet, mobiel en in de winkel). Bovendien heeft de onderneming een eigen mobiele pin-terminal, de Shuttle.

Durfinvesteerders als General Atlantic, Temasek, Index Ventures en Felicis Ventures hebben hoge verwachtingen van het jonge Nederlandse bedrijf, zoveel mag duidelijk zijn. Samen deden ze een investering van 250 miljoen dollar (200 miljoen euro). Het geld zal gebruikt worden om nóg sneller te groeien, met name internationaal en in het bijzonder in Azië.

Het aantal betalingstransacties van Adyen groeit als kool. Dit jaar waren het er twee keer zoveel als in 2013 en verwerkte het voor zo’n 30 miljard dollar aan betalingen. Ook de gemaakte omzet steeg met 100 procent. Grote klanten van het bedrijf zijn onder andere Airbnb, KLM, Spotify en Facebook (voor spelletjes en advertenties). Het totaal aantal klanten is zo’n 3500. Op dit moment wordt de helft van de betalingen in Europa verwerkt; 30 procent in de Verenigde Staten en de rest in Azië en Latijns-Amerika. Maar die verhouding ligt binnenkort anders, als het aan Adyen ligt.