Gedoe over GeenStijl: TMG-topmannen vechten geschillen uit in de media

De Telegraaf Media Groep zit in zwaar weer en is bezig met een heroriëntatie. De nieuwe CEO van TMG, Geert-Jan van der Snoek, heeft daartoe een lijstje opgesteld van ‘hoofdmerken’ waar het bedrijf zich op gaat richten: De Telegraaf en de regionale kranten, SkyRadio en Privé.

Naar aanleiding van het persbericht waarin Van der Snoek dit meedeelde begon meteen de speculatie over over de toekomst van weblog GeenStijl, in 2008 volledig overgenomen door TMG. Het weblog zou mogelijk verkocht worden, omdat het geen hoofdmerk is. De medewerkers van het weblog zelf wisten van niks, maar zetten zichzelf gelijk maar op GeenStijlse wijze te koop onder de url ‘te koop winstgevend internetbedrijf waarvan de huidige eigenaar de waarde niet snapt.html’.

Van der Snoek wil zich ook online alleen richten op de hoofdmerken, en gevraagd naar de toekomst van digitale initiatieven als GeenStijl zegt de TMG-topman donderdag in een interview met NRC Handelsblad dat ‘voor GeenStijl geldt: er is geen enkele synergie met de andere redacties binnen TMG. Moeten we daar dan nog mee doorgaan?’

Daar denkt de voorganger van Van der Snoek, ex interim-CEO Cees van Steijn duidelijk anders over. Hij vindt het in de verkoop zetten van het weblog ‘niet verstandig’ laat hij weten aan Quote. “In 2013 hebben we bedacht dat we ons zouden inzetten voor het versterken van een aantal submerken […] en dat we daarnaast het online-bereik wilden maximeren. Dat is commercieel nog onvoldoende van de grond gekomen. Jammer dat het nu al de kop wordt omgedraaid.”

En er wordt meer met modder gegooid tussen Van Steijn en Van der Snoek. Laatstgenoemde verweet TMG dat er onvoldoende zicht was op de kasstromen doordat reorganisatiekosten werden ‘geëlimineerd’. Tegenover het FD laat Van Steijn weten dat Van der Snoek ‘echt een onbegrijpelijk punt maakt’ en stelt hij dat de kasstromen ‘minutieus toegelicht zijn in de jaarverslagen’.

Of het de inhoudelijke koers is of het moddergooien, beleggers zijn duidelijk niet blij. De afgelopen dagen daalde de waarde van het aandeel TMG flink.