‘The Interview’ blijkt buiten de bioscopen winstgevend

Woedende geluiden uit Pyongyang, bemoedigende geluiden vanuit het Witte Huis, een grootschalige computerhack, een terroristische dreigement en internationale media-aandacht. Om het succes van de felomstreden Amerikaanse comedy The Interview te voorspellen was weinig profetisch talent nodig, maar dat de première van de film online een flinke som geld heeft opgebracht is desondanks best opmerkelijk.

“Remember the 11th of September 2001,” schreef de hackergroep Guardians of Peace aan filmdistributeur Sony. En: “If your house is nearby, you’d better leave. Whatever comes in the coming days is called by the greed of Sony Pictures Entertainment.” Het dreigement is vooralsnog loos, en het effect averechts.

Zoals ook HP/De Tijd al verwachtte: The Interview, waarin acteurs Seth Rogen en James Franco twee journalisten spelen die naar Noord-Korea afreizen om Kim Jong-Un te vermoorden, is een groot succes. En niet eens in de driehonderd Amerikaanse filmhuizen en theaters die het aandurfden de film te vertonen. Volgens het oorspronkelijke plan zou The Interview in drieduizend Amerikaanse bioscopen draaien, en werd op een opbrengst van 16 miljoen euro gerekend. Sinds de première, vorige week donderdag, haalde de film in de driehonderd bioscopen slechts 2,5 miljoen euro op. Het echte geld liep via internet binnen: ruim 12 miljoen dollar.

Tegelijk met de bioscooppremière gaf Sony The Interview donderdag vrij op internet. Op YouTube Video, Google Play en Microsoft Xbox konden Amerikaanse gebruikers de film tegen betaling bekijken, wat in totaal ruim 12 miljoen euro opleverde. Onduidelijk is of dit alleen om aankoopkosten gaat, of ook om abonnementsinkomsten. iTunes en Netflix zijn naar verluidt ook in onderhandeling met Sony.

Het grootste deel van de opbrengst is afkomstig van Google, eigenaar van YouTube, meldt Variety vandaag. Best ironisch, omdat uit uitgelekte informatie van Sony onder meer blijkt dat de afgunst van Hollywood op Google nogal groot is.

Niet eerder was een video on demand van Sony zo succesvol. De eerdere Sony-titels Snowpiercer, Arbitrage en Bachelorette haalden na hun reguliere bioscoopvoorstellingen via video on demand-services respectievelijk 5,7 miljoen, 11,5 miljoen en 6,7 miljoen euro op. De noodgedwongen verplaatsing van bioscoopscherm naar televisie- of computerscherm werpt hiermee een interessant licht op de vraag: hoe zou een grote Hollywoodproductie het doen als deze slechts op internet in première ging?

Het grootste gevaar van een online-release is natuurlijk de illegale gratis verspreiding, waardoor internetgebruikers de film rechtstreeks kunnen bekijken of kunnen downloaden op hun computer. The Interview bleek twintig uur na zijn debuut al een succesnummer in het illegale circuit: de film werd wereldwijd 750.000 keer gedownload via een zogenaamde torrent. Als al die gebruikers netjes hadden betaald, had die 12 miljoen euro weleens een nul extra kunnen hebben.

Een online-verdienmodel voor films leek misschien ooit nogal lastig, maar The Interview is het levende bewijs dat grote titels wel degelijk kunnen gedijen buiten de bioscoop, al is de kwaliteit nog zo slecht. (Want het geld mag dan binnenstromen, de recensies zijn vernietigend.) Vooralsnog lijkt er voor dit succes nog wel een dreigement nodig te zijn waarin een tweede 9/11 wordt aangekondigd, maar wie weet kan de promotie in de toekomst iets subtieler.

theinterview