Spring naar de content

Opvallend: Facebook stelt nieuwe gebruiksvoorwaarden uit

Het nieuws dat Facebook de gebruiksvoorwaarden aanpast, zorgde voor de nodige ophef. Boze gebruikers deelden berichten op hun Facebookwall waarin ze stelden dat op hun posts auteursrecht zit, en dat Facebook daar dus niet zomaar gebruik van mag maken. Want dat is het bedrijf namelijk van plan, om bijvoorbeeld uw naam en profielfoto in advertenties te gaan gebruiken.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Leuk geprobeerd, dat van die auteursrechten, maar Facebook heeft wel degelijk het gebruiksrecht, concludeert techjournalist Krijn Schuurman in onderstaande bijdrage aan Radio 1-programma De Nieuws BV:

Op deze site verbaasde Ann De Craemer zich al eens over de protesten van de Facebookgebruikers. Wat verwacht je dan van een gratis medium, dat zij je gegevens niet verkopen en gebruiken om winst mee te genereren?

En zo leek de privacystorm, zoals zo vaak, weer geluwd. Een verslaafde gaat overal mee akkoord als hij zijn dagelijkse shot maar krijgt, ook al weet hij dat het niet goed voor hem is. Zoiets leek ook op te gaan voor de negen miljoen Nederlandse Facebookgebruikers die na enige weerstand toch de nieuwe gebruiksvoorwaarden ter kennisgeving leken aan te nemen. Maar nu blijkt Facebook de ingangsdatum stilletjes te hebben uitgesteld van 1 januari naar 30 januari.

Zou het misschien te maken hebben met het onderzoek dat het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft ingesteld naar de nieuwe regels? Het CPB vroeg de Silicon Valley-grootheid twee weken geleden bovendien om uitstel. Maar dat was Facebook niet van plan, liet het direct weten aan NRC; de nieuwe voorwaarden zouden gewoon per 1 januari van kracht worden.

“We zijn verbaasd en teleurgesteld over het onderzoek van het CBP. (–) Als een bedrijf met een internationaal hoofdkantoor in Dublin hebben we regelmatig overleg met onze toezichthouder, de Ierse Data Protection Commissioner, betreffende product- en beleidsaanpassingen; dat geldt ook voor deze wijziging. Deze toezichthouder overziet of we voldoen aan de Europese privacywetgeging, zoals geïmplementeerd in de Ierse wet,” aldus FB.

Op de Facebookpagina waar de nieuwe voorwaarden worden toegelicht staat nu echter dat ze per 30 januari ingaan, zonder dat er enige ruchtbaarheid aan is gegeven.

Opmerkelijk, is men dan toch bang geworden van het CBP? In een reactie aan HP/De Tijd laat het CBP echter weten niet door Facebook op de hoogte te zijn gesteld van het uitstel, en het heeft dan ook geen idee van de beweegredenen van het bedrijf, maar stelt dat het ‘goed nieuws’ is voor de gebruikers.

Of van uitstel ook afstel komt, blijft vooralsnog ongewis.