Hoe lang het duurt om goede voornemens in echte verandering om te zetten

New year, new me. Met ingang van de januarimaand storten een heleboel Nederlanders zich elk jaar weer op de goede voornemens. Minder drinken, minder snoepen, stoppen met roken, meer sporten, en ga zo maar door. Het gros van de nieuwjaarsvoornemens wordt nooit verwezenlijkt, wat mede te maken heeft met het – verkeerde – idee dat je een nieuwe gewoonte zo opgepikt hebt. Volgens Philippa Lally, die haar onderzoek over gewoontevorming publiceerde in het European Journal of Social Psychology, kost dat namelijk maar liefst gemiddeld 66 dagen.

In haar onderzoek liet ze 96 vrijwilligers een nieuwe gewoonte kiezen die gebaseerd was op een gezonde levensstijl, en vroeg ze hun regelmatig of ze erin geslaagd waren en hoe automatisch de handeling voelde. Hoewel populaire boeken het doen voorkomen alsof we binnen drie weken een nieuwe gewoonte kunnen vormen, ontdekte Lally dat het vaak veel langer duurde: soms zelfs tot 254 dagen. Voor andere deelnemers kon het klusje al binnen 18 dagen gepiept zijn.

Uit de studie kwam verder naar voren dat complexere handelingen, zoals vaker sporten, meer tijd kosten om te internaliseren dan bijvoorbeeld het drinken van een extra glas water. Mochten de sigaretten dus nog altijd lonken en heeft u nog steeds geen dag in de sportschool doorgebracht: geef de moed niet op. Wat niet is, kan nog komen.