Opmerkelijk: McDonald’s opent hipsterbar

Het is voor de McDonald’s-fans onder ons even wennen, een filiaal zonder wachtrijen, gouden bogen en Franse frietjes. Hoe weinig ‘McDonald’s-stijl’ er ook over is, het onderstaande Australische exemplaar is er wel degelijk een.

Net buiten Sydney experimenteert McDonald’s met een nieuw type restaurant, zo eentje waar het eten biologisch is en het onbespoten wordt opgediend, waar overal planten staan en klanten zich koffie laten bijschenken door hennepschort dragende bediening. En de hamburgers? Die stellen ze zelf samen, of er wordt een keuze gemaakt uit het rijke aanbod quinoa.

326109-62a832d4-8cbc-11e4-a702-d7a653a546a0

Dat het toch echt een McDonald’s restaurant is kun je als buitenstaander nauwelijks bevroeden. Ook de naam van het hipsterbarretje luidt The Corner, alleen wie er een vergrootglas bij pakt ziet er in piepkleine letters ‘McCafé’ onder staan. Waarom experimenteert de fastfoodketen met een dergelijk concept?

“McDonalds gaat wereldwijd een grote verandering maken”, vertelt business-deskundige Rohan Miller aan persbureau Reuters. “Dit is een zo geruisloos mogelijke start ervan. Ik kan me voorstellen dat er meer veranderingen komen zo gauw het bedrijf meer ervaren is met dit concept.”

Het restaurant laat zelf weten dat er geen plannen zijn om ‘The Corner’ op meer plekken te lanceren. “We gebruiken The Corner om feedback te krijgen voor onze McCafés op andere plekken. De producten die geliefd zijn worden wellicht binnenkort ook in andere McCafés aangeboden.”

326055-4d91ee8e-8cbd-11e4-a702-d7a653a546a0

McDonald’s lijkt de laatste tijd steeds verder in het nauw gedreven door concurrenten, zo schrijft Reuters. In de Verenigde Staten staan er steeds meer concurrenten op die ook hamburgers aanbieden, maar dan van hoge kwaliteit. Er is sprake van ‘een groeiende markt die niet meer in plastic stoelen wil zitten in een omgeving van plastic’.

Foto’s via Daily Telegraph