Nooit meer in de file. Wat automobilisten van mieren kunnen leren

Elke Nederlandse automobilist komt vaker dan hem of haar lief is in de file terecht. Wat te doen tegen de overvolle wegen tijdens het spitsuur? Een Indiase wetenschapper bestudeert mieren om te leren hoe we filevorming op de snelwegen kunnen tegengaan. “Mieren hebben geen ego.”

Mieren zijn bewonderenswaardige wezens, naast hun fysieke kracht – een mier kan zo’n 50 keer zijn eigen lichaamsgewicht dragen – staan ze erom bekend enorm georganiseerd te zijn. Voor de Indiase wetenschapper Apoorva Nagar van het Indian Institute of Space Science and Technology vormen ze een bron van inspiratie. Wat kunnen we leren van de ordentelijke rijen waarin de georganiseerde beestjes zich voortbewegen?

Gedisciplineerd en meedogenloos
De wetenschapper noemt drie redenen waarom grote aantallen mieren het wél voor elkaar krijgen om zonder al te veel snelheidsverlies en opstoppingen aan het ‘verkeer’ deel te nemen. De eerste reden is dat mieren geen last hebben van ego’s. Waar mensen vaak geneigd zijn tot gewaagde inhaalmanoeuvres ,blijft de mier gedisciplineerd met een constante snelheid doorlopen.

Daarnaast malen mieren niet om een botsing of ongelukje; tenzij er grote opstoppingen zijn zullen ze onverstoorbaar doorlopen. De vraag is natuurlijk of wij dat als mens moeten willen. In het geval van een autobotsing is het logisch en wenselijk dat andere automobilisten te hulp komen en waar nodig de weg afzetten.

De laatste reden die Nagar onderscheidt heeft te maken met de eerstgenoemde: hoe drukker de routes van mieren zijn, hoe gedisciplineerder ze worden in het aanhouden van een constante snelheid. Geen getoeter en onvoorspelbare wisselingen van rijstrook dus.

Computergestuurde auto’s
Die egoloosheid en de discipline die mieren aan de dag leggen bij hun deelname aan het verkeer is iets waarnaar mensen ook zouden moeten streven. Maar uiteindelijk kunnen we dat mierengedrag volgens Nagar het best bereiken door computergestuurde auto’s te gebruiken. “Het is het soort controle dat je ziet wanneer een computer in plaats van een mens een auto bestuurt.”