Van alcohol ga je juist niet beter slapen

Het lijkt logisch. Van alcohol kom je in een bepaalde roes, waardoor je wat slaperiger wordt. Een ‘slaapmutsje’ voor het naar bed gaan helpt dus prima om in slaap te komen, zou je denken. Maar die theorie kan naar het rijk der fabelen worden verwezen, want van alcohol drinken ga je niet beter slapn. Sterker nog, de kwaliteit van de slaap wordt er aanzienlijk slechter van.

Wie diep in het glaasje gekeken heeft, zal misschien wel sneller in slaap vallen, maar beter voor het verloop van die slaap is het niet. Dat is op zich opzienbarend, omdat men er lange tijd van uitging dat een beetje alcohol voor het slapengaan de nachtrust bevordert. Maar wetenschappers van de University of Melbourne noemen dat nu een mythe. Ze hebben onderzocht dat het drinken van alcohol voor het naar bed gaan juist het slaapritme verstoort. “Alcohol is geen hulpmiddeltje om te slapen,” zegt onderzoeker Christian Nicholas.

bier640

Voor zijn studie onderzocht de wetenschapper 24 gezonde mannelijke en vrouwelijke sociale drinkers tussen 18 en 21 jaar. Allemaal werden ze enkele nachten in twee situaties onderzocht. De ene keer kregen ze alcohol te drinken voor het slapengaan en de andere keer kregen ze een placebo. Vervolgens werden de slaappatronen van de deelnemers bestudeerd. “De resultaten laten zien dat alcohol een negatieve invloed heeft op de slaap,” zegt Nicholas. “Hoewel de diepe slaap, de remslaap, wordt verdiept, wordt de rest van de slaap behoorlijk verstoord, doordat de alcohol een prikkelende invloed heeft op de hersenen. Wanneer de slaap regelmatig verstoord wordt door alcohol, met name over een langere tijd, heeft dit zeer nadelige gevolgen op de gezondheid en de leer- en geheugenprocessen overdag.”

De algehele boodschap van de professor is dan ook dat alcohol voor het slapengaan geen goed idee is. “Mensen richten zich meer op het idee dat je sneller in slaap valt van alcohol, wat ook zo is, maar realiseren zich niet dat er die nacht dan veel verstoringen optreden en dat de kwaliteit van de slaap achteruit holt.” Dat dit ook voor tieners geldt is natuurlijk geen verrassing. Tieners die niet genoeg slaap krijgen, zullen op latere leeftijd eerder naar de fles grijpen dan tieners die wel goed slapen, zo blijkt uit een vorige week gepresenteerd onderzoek. En harde werkers kunnen ook maar beter niet te veel drinken, want een goede nachtrust is van groot belang.