Charmeoffensief ProRail: ‘Het spijt ons zeer’

NS en spoorbeheerder ProRail zijn deze week flink op hun nummer gezet. En ditmaal niet alleen door woedende twitteraars. De Tweede Kamer eiste, nadat een seinstoring in Utrecht maandag een groot deel van het treinverkeer had lamgelegd, uitleg over de aanhoudende problemen op het spoor. En nu is daar een waar excuus-offensief, in woord en beeld.

Het treinverkeer in de wijde omgeving van Utrecht Centraal raakte maandag ernstig ontregeld door een computerstoring. Vanaf acht uur ’s ochtends tot later die avond kwamen duizenden treinreizigers vast te zitten op stations. De NS sprak van ‘duizenden gedupeerden’ die minstens een uur vertraging opliepen.

In enkele dagbladen is vandaag een uitgebreide excuusbrief te vinden van ProRail, waarin te lezen valt dat ProRail beseft ‘hoe vervelend de vertragingen zijn voor de reizigers’. De spoorbeheerder zegt de storing uitgebreid te laten onderzoeken, ‘om er van te leren en storingen in de toekomst te kunnen voorkomen’.

In een videoboodschap probeert directeur Wim Knopperts de schade nog wat verder te beperken. “Het spijt ons zeer,” luidt zijn boodschap. Overigens voegt Knopperts er in een interview in de Volkskrant wel aan toe: “Als je mij ontslaat, los je de problemen niet op.” Een geruststellende gedachte.