Hoe IS het franchisemodel van McDonald’s toepast

IS rukt op en nadert de grenzen van Europa, zo bleek uit de maandag gepubliceerde video van een massaslachting in Libië. Aan de overkant van de Middellandse Zee doet dat de alarmbellen rinkelen: het kalifaat is nu slechts 300 kilometer van Europees grondgebied verwijderd.

Dat doet de alarmbellen rinkelen in met name Zuid-Europa. Met name de Italianen zijn op hun qui vive, aangezien in de IS-video expliciet over een verovering van Rome werd gesproken. Maar ook de Spaanse VN-representant Bernardino Léon die onderhandelingen met partijen in Noord-Afrika tracht te starten stelt dat zich in Libië vergelijkbare taferelen kunnen af gaan spelen als in bijvoorbeeld Irak.

De snelheid waarmee IS ineens oprukt naar Europa verrast. Hoe kan het dat de terroristen ineens dependances in Noord-Afrika hebben? Daar is een opmerkelijke verklaring voor, stelt Aref Ali Nayed, ambassadeur van Libië in de Verenigde Arabische Emiraten in de New York Times.

“The Islamists have been very clever at rebranding. They have learned the franchising model from McDonald’s. They give you the methodology, standards and propaganda material.”

Dat IS in het Westen ontwikkelde technieken hanteert is al langer bekend, met name in hun mediacampagne. De zeer professioneel gemaakte video’s zijn zo bloeddorstig dat ze (althans, zo oordelen media) niet ontkend kunnen worden en met koppen als ‘SCHOKKENDE VIDEO’ worden gepubliceerd daarmee angst inboezemend bij de bevolking. En waarmee IS dus in de kaart wordt gespeeld. Bovendien weet IS met dergelijke terreur radicaliserende moslims juist voor zich te winnen. Ook schreven wij al over hoe sociale media worden ingezet om jihadisten te inspireren en zowel jonge mannen als vrouwen te overtuigen richting het kalifaat te vertrekken.

 

De recente suggestie van EU-antiterreurcoördinator Gilles de Kerchove dat vanuit de EU de Islamitische Staat moet worden bestreden via tegenpropaganda is wat betreft niet eens zo’n vreemde. De Kerchove wil dat de EU-landen reclamemensen en pr-experts inhuren om minstens zo effectief te zijn op internet als de terroristen. Zij moeten complottheorieën over het Westen ontkrachten en teleurgestelde jihadisten laten vertellen dat IS bestaat uit gevaarlijke gekken die zich vergrijpen aan vrouwen en opgewonden raken van bloed.