‘Shrinkflation’ moet chocolade van de ondergang redden

In november kwam het (voor velen tragische) nieuws naar buiten dat er een toenemend tekort is aan cacao, wat betekent dat chocolade met uitsterven wordt bedreigd. Chocolade koerste in 2012, 2013 en 2014 ook al op zijn einde af, maar de meest definitieve prognose op dit moment is dat het product in 2020 voorgoed is verdwenen. Maar er is weer een sprankje hoop.

Terwijl Britse wetenschappers de lekkernij van de ondergang proberen te redden, hebben chocoladefabrikanten op geheel eigen wijze een oplossing verzonnen: de repen kleiner maken, maar de prijs even hoog houden.

Deze praktijk heeft in het buitenland de term ‘shrinkflation‘ gekregen. Volgens het Britse Daily Mirror werd er al in 2013 gerapporteerd dat Marsrepen waren geslonken van 58 naar 51 gram. Snickers snoepte zelfs 10 gram van het totale gewicht af: van 58 naar 48 gram. De prijzen bleven echter hetzelfde.

Volgens de Britse retail-expert John Paul worden wel meer producten kleiner van formaat. “Winkels met minder oppervlakte willen kleinere verpakkingen, omdat ze minder ruimte hebben om producten uit te stallen. Daarnaast reageren winkeliers op het gedrag van consumenten. Sinds de crisis is de wekelijkse boodschappentrip waarin 100 euro werd uitgegeven vervangen door kleinere, meer frequente bezoekjes aan de supermarkt”, zo vertelde hij aan Manchester Evening News.

Ook in Australië worden chocoladerepen kleiner, meldt CNN. Cadbury, een bekend Brits chocolademerk, maakt daar bekend noodgedwongen haar best verkopende chocoladereep, de Dairy Milk-bar, in gewicht te reduceren, van 220 naar 200 gram. De reep wordt voor dezelfde prijs verkocht. Volgens het bedrijf was de enige andere optie de grootte hetzelfde te houden, maar de prijs te verhogen. Op de Facebookpagina van Cadbury wordt verontwaardigd gereageerd: “Nu kunnen we het geen familieblok meer noemen. We zijn thuis met z’n vijven en we mogen onszelf nu gelukkig prijzen als we allemaal drie stukjes krijgen,” aldus Cheryl Woodlands.