Adverteerders opgelet! Ovulerende vrouwen zijn goede consumenten

Dat heterovrouwen rond hun eisprong op mannelijkere mannen vallen, was reeds bekend. Maar nu blijkt ook dat vrouwen in diezelfde periode graag hun zoekveld wat uitbreiden – en niet alleen als het om mannen gaat. Wetenschappers van de Universiteit van Texas hebben aangetoond dat vrouwen ook in hun koopgedrag de variatie opzoeken rond de ovulatie.

De onderzoekers observeerden 553 vrouwen tussen de 18 en 40 jaar, van wie bekend was dat zij niet zwanger waren of hormonale anticonceptie gebruikten. Ook vrouwen die een abnormaal korte of lange menstruatie hadden, waren uitgesloten van deelname. De proefpersonen kregen 15 verschillende soorten lippenstift, hakken, yoghurt en chocoladerepen voorgeschoteld, met de vraag welke producten ze zouden meenemen op vakantie. De vrouwen mochten net zo veel of weinig producten meenemen als ze zelf wilden. Verder maten de onderzoekers de hormoonspiegels van de vrouwen en keken ze of er verschillen waren tussen getrouwde en ongetrouwde vrouwen.

Uit de resultaten bleek dat vrouwen tijdens de ovulatie meer belangstelling hebben voor verschillende partners, en dat diezelfde nieuwsgierigheid is terug te zien in hun interesse om verschillende merken van een bepaald product uit te proberen. Het hebben van een relatie was echter een remmende factor: de wetenschappers rapporteerden dat als vrouwen trouw waren aan hun romantische partner, de behoefte aan seksuele variatie minder groot was.

“Als we vrouwen vroegen zich in te beelden dat ze een gelukkige relatie hadden met een liefdevolle partner, of getrouwde vrouwen hun trouwring om lieten doen, dan was er tijdens de ovulatie geen behoefte meer aan het onderzoeken van mogelijkheden,” aldus onderzoeker Kristina Durante. Oppervlakkig gezien zou dit kunnen betekenen dat partnerloyaliteit gelinkt kan worden aan de loyaliteit aan een merk, maar voor een dergelijke claim is meer onderzoek nodig.

Is dit nuttige informatie voor winkeliers? Misschien wel. In de lange lijst van medische apps zijn er diverse waarmee een vrouw kan bijhouden wanneer zij ovuleert. Als deze apps hun gegevens zouden verkopen aan bedrijven, dan zouden advertenties die op het juiste moment worden ingezet ervoor kunnen zorgen dat iemand kiest voor een ander merk dan gebruikelijk. Mocht dit werkelijk een effectieve strategie blijken, dan is er een nieuwe stap gezet in de richting van gepersonaliseerde reclame.

Beeld: Anne Worner