Facebook hoeft zich weinig zorgen te maken over leegloop

In een grootschalige peiling geven Nederlandse consumenten aan dat men verwacht in 2015 minder Facebook te gaan gebruiken. Dertien procent van alle gebruikers denkt het sociale medium minder te gaan gebruiken, tegen zes procent die denkt het juist meer te gebruiken. Het persbericht luidt dat mensen in 2015 minder Facebook zullen gebruiken, het gaat echter om een eigen verwachting van de consumenten. Of die de waarheid wordt valt te bezien, bovendien is de afname vooral te zien in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar.

En dat is eigenlijk ook niet zo vreemd wanneer men kijkt naar hoe het het Nederlandse Hyves is vergaan. Sinds 2011 nam het bezoekersaantal van de sociale website flink af en sinds 2 december 2013 is de stekker uit het eens zo populaire netwerk getrokken. Tegen die tijd waren de meeste mensen – met name jongeren – al overgestapt op de buitenlandse gigant Facebook.

Nu is er een daling te zien in het gebruik van Facebook en wordt het doembeeld geschept dat Facebook wellicht toe is aan een pensioen. De gemiddelde leeftijd dat een platform als de door Mark Zuckerberg opgezette site haalt, is zo’n 11 jaar. Maar al in 2013 werd reeds geopperd dat Facebook niet lang meer zou bestaan en nu – twee jaar verder – is het platform nog altijd zeer prominent aanwezig in onze gemedieerde levens.

Maar is er inmiddels aanleiding voor Facebook om zich echt zorgen te maken? Vooralsnog niet. Zo blijkt uit onderzoek van Newcom dat Facebook nog steeds groeit in Nederland. De verschuiving die te zien is in actieve gebruikers is deels een verschuiving naar andere platformen als Pinterest en Instagram. Met name Instagram is ontzettend populair met een stijging van 345% in actieve Nederlandse gebruikers sinds vorig jaar. Die stijging is ook wereldwijd waar te nemen, met een stijging van 9% in gebruikers. En van wie is Instagram? Juist, van Facebook.

De tendens is dat met name jongeren op zoek gaan naar platformen waarop hun ouders en andere gezaghebbenden minimaal aanwezig zijn. Daar is de daling dan ook te zien, de hoeveelheid Facebookgebruikers in de leeftijdscategorie van 15 tot 19-jarigen is voor het eerst gedaald. Hyves werd in mijn omgeving minder populair door de grote hoeveelheid niet-jeugdigen die prominent aanwezig waren. Zo gebeurt dit nu ook voor Facebook. Eind 2014 had Facebook wereldwijd nog 864 miljoen gebruikers die dagelijks actief zijn. Met dat soort aantallen kan de daling van zes procent Nederlandse gebruikers geincasseerd worden. Als zij zich vervolgens op Instagram gaan profileren blijven zij bovendien binnen het moederbedrijf Facebook.