Dit is het nieuwe biljet van 20 euro. Maar wat mankeerde er aan het oude?

Er komt een nieuw biljet van twintig euro. En al moeten we nog even geduld hebben tot we daadwerkelijk een exemplaar in onze portemonnee kunnen stoppen (tot 25 november om precies te zijn), het is nooit te vroeg voor een voorbeschouwing.

Eerder kregen de vijf- en tieneurobiljetten al een nieuw jasje, en nu is het tijd voor het briefje van twintig. Dinsdag presenteerde Mario Draghi, de voorzitter van de Europese Centrale Bank, het nieuwe biljet. Er een hoeveelheid biljetten worden gedrukt met een totale waarde van 4,3 miljard euro. Maar waarom is dat eigenlijk nodig, zo’n metamorfose?

Alle centrale banken moeten hun biljetten zo nu en dan actualiseren om de kans op vervalsing zo klein mogelijk te maken, zo legde Draghi uit. Om het valsemunters extra lastig te maken, zijn er diverse technologische snufjes in het briefje verwerkt. Denk bijvoorbeeld aan elementen op het biljet die alleen met ultraviolet licht waar te nemen zijn, of kenmerken die alleen zichtbaar zijn door de lens van een infraroodcamera. Ook zijn er minuscule tekstregeltjes verwerkt die alleen onder het vergrootglas kunnen worden gelezen.

Maar ook de ‘leek’ zal verschillen opmerken. Aan de linker- en rechterzijde van het biljet is reliëf voelbaar, evenals in het grote cijfer 20 aan de bovenkant. Wie het briefje tegen het licht houdt, ziet in het watermerk een afbeelding van Europa. Links van het midden is een wat donkerdere lijn zichtbaar, die verticaal over het hele biljet loopt. In deze ‘veiligheidsnaad’ staan in kleine witte letters het euroteken en de waarde van het geld.

Ten slotte zal het papier van het nieuwe biljet een stuk steviger zijn dan dat van het oude biljet. De omvang blijft gelijk: 72 millimeter bij 133 millimeter.

Na het briefje van 20 zullen ook die van 50, 100, 200 en 500 euro onder handen worden genomen. Op dit moment zijn er 17,5 miljard eurobiljetten in omloop. De euro wordt gebruikt door circa 338 miljoen mensen in negentien landen.

GERMANY ECB