Veiliger verkeer door rijbewijs op jonge leeftijd? Een tussentijdse toets

Ruim 100 duizend zeventienjarigen zijn inmiddels geslaagd voor hun rijexamen bij het CBR. Ze maakten onderdeel uit van 2toDrive, een project van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Jongeren kunnen zo op zestienjarige leeftijd rijlessen nemen, en als het mee zit op hun zeventiende een rijbewijs in handen hebben. Het project – dat jongeren veiliger moet doen gedragen op de weg – lijkt daarmee geslaagd, al komen de definitieve cijfers over de verkeersveiligheid pas in mei.

2toDrive is een experiment, waarbij wordt onderzocht of het aantal verkeersongevallen en -overtredingen onder jongeren afneemt naarmate ze op jongere leeftijd achter het stuur kruipen. De beredenering luidt: als een chauffeur op jonge leeftijd veel vlieguren maakt, uiteraard onder begeleiding van een oudere, dan zal hij zich minder roekeloos op het wegdek gedragen zodra hij er alleen voor staat.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu begon de proef eind 2011 in samenwerking met verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert. 2toDrive is opgezet na het succes van begeleid rijden in Duitsland. Daar leidde een soortgelijke project al tot een forse daling van het aantal ongevallen en verkeersovertredingen onder jongeren. Inmiddels hebben honderdduizend jongeren op deze manier hun rijexamen gehaald, meldde het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gisteren.

rijden640

Met een rijbewijs op zak mogen de jongeren tot hun achttiende de weg op onder begeleiding van een zelfgekozen coach. Die moet minimaal 27 jaar oud zijn en al vijf jaar een rijbewijs hebben. “We willen dat jongeren op een veilige manier meer kilometers maken, meer ervaring opdoen met het rijden en zo zorgen dat er minder ongevallen op de weg gebeuren,” vertelt Saskia de Craen van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), een instituut dat de verkeersveiligheid onderzoekt. De Craen is projectleider van 2toDrive, en verantwoordelijk voor de evaluatie in mei, waarbij bekeken wordt of de jongeren ook echt minder ongelukken veroorzaken dan bestuurders die na achttiende een rijbewijs halen.

Het hoge aanmeldingscijfer al een succes op zich te noemen. De Craen: “We hebben net een tussentijdse evaluatie gehad. Daarbij was de belangrijkste vraag of de jongeren ook echt de weg op gaan om te oefenen, zoals de bedoeling is bij dit project. We hebben hier onderzoek naar gedaan en de meeste jongeren oefenen meerdere keren per week onder verschillende omstandigheden. Sommigen laten hun rijbewijs in de keukenla liggen tot ze achttien zijn, maar de meesten gaan echt kilometers maken met hun coach. Daar is 2toDrive ook voor bedoeld, want hoe meer ervaring ze hebben, hoe minder kans er is op ongevallen.”

rijden2640

Duitsland maakt al gebruik van dit systeem, en de resultaten zijn positief. De Craen. “We weten dat jongeren in eerste instantie een verhoogd risico zijn op de weg als ze met vrienden rijden, de muziek aan hebben of ’s nachts rijden. Met een coach, vaak een ouder, rijden ze minder roekeloos. De eerste kilometers worden zo onder veilige omstandigheden gemaakt en dat is belangrijk.”

Nathalie Dingeldein van het CBR weet te melden dat het slagingspercentage onder jongeren 56 procent is. Dat percentage is hoger dan de 50 procent van het aantal mensen boven de achttien jaar. “Het slagingspercentage onder de deelnemers is hoger en we vermoeden dat dit te maken heeft met de rol van de ouders. Die zijn heel actief betrokken bij hun kind en spelen niet alleen een coachende rol bij het daadwerkelijke rijden, na het slagen, maar ook in de aanloop naar het examen.”

rijden3640

De honderdduizendste geslaagde mag dan een meisje zijn, het merendeel van de deelnemers is mannelijk, zo heeft SWOV onderzocht. De Craen: “Jongens slagen over het algemeen makkelijker dan meisjes en dit project is ook populairder onder jongens dan meisjes.”