Spring naar de content

Deze intercontinentale megatunnel gaat Istanboel verrijken

Vergeet onze Noord-Zuidlijn, vergeet de kanaaltunnel van Calais naar Dover. Al deze ambitieuze ondergrondse projecten worden binnenkort van de troon gestoten. Want in Istanboel is een plan goedgekeurd voor de aanleg van een intercontinentale tunnel. Een kleinere variant met een metrolijn bestaat al, maar het nieuwe project is iets grootschaliger, en wordt compleet onder het zeekanaal door geboord dat Istanboel in tweeën deelt, de Bosporus.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

Deze waterweg, de geografische grens tussen Europa en Azië, is een fors obstakel in de miljoenenstad. Vandaar dat er al sinds de Ottomaanse tijd plannen zijn voor een dergelijk project. Anno 2015 is dit hard nodig: Istanboel is naar verluidt na Jakarta de stad met de meeste files ter wereld. Onze havenstad Rotterdam prijkt overigens bijna helemaal onderaan die lijst, als gemeente met een van de minste opstoppingen.

De nieuwe Eurasia-tunnel moet de doorstroming van het verkeer in Istanboel bevorderen, en op papier ziet het er allemaal enorm spectaculair uit. De tunnel wordt niet de allereerste intercontinentale tunnel ter wereld, maar wel de eerste met drie verdiepingen. Het bovenste en onderste niveau zijn gereserveerd voor autoverkeer, door het midden wordt een spoorlijn aangelegd.

tunnel bosporus
Animatie van de Eurasia-tunnel                                                                                  Bron: Hurriyet Daily News

Voor de gemiddelde inwoner van Istanboel zal dat een groot verschil maken met de huidige situatie. Vooropgesteld dat er geen files zijn, moet de tunnel het mogelijk maken om binnen een kwartier van Europees naar Aziatisch Istanboel te rijden. Dat kost nu nog ongeveer anderhalf uur, of een half uur met een veerboot. De tunnel wordt in totaal 6,5 kilometer lang.

Het megaproject heeft deze week definitief groen licht gekregen in de gemeenteraad van de Turkse stad. De kosten zijn begroot op 3,5 miljard dollar (3,3 miljard euro), en het huzarenstukje, waarvan de voorbereiding al is begonnen, moet in 2016 klaar zijn. Of dit lukt, is echter nog maar de vraag. De Marmaray, de spoortunnel die eveneens onder de Bosporus loopt, werd vier jaar te laat opgeleverd nadat er op de bouwlocatie oudheidkundige vondsten waren gedaan.

Onderwerpen