Talpa is verkocht aan de Britten. Dit waren de vijf grootste hits

De deal is rond. Het grote mediaconcern Talpa, geesteskindje van John de Mol, is verkocht aan het Britse ITV. Talpa bracht een groot aantal succesvolle formats uit die uiteindelijk werden doorverkocht aan het buitenland. Het mediabedrijf ontwikkelde shows die in 180 landen uitgezonden werden. HP/De Tijd zet de vijf grootste hits op rij.

The Voice of Holland

Het grootste succes van Talpa is zonder twijfel The Voice of Holland, de talentenshow die is gebaseerd op blinde audities en waar de kandidaten zelf hun keuze kunnen maken tussen de verschillende coaches. Het programma wordt inmiddels in 180 verschillende landen uitgezonden.

Utopia

Een ideale samenleving die vanuit het niets opgebouwd moet worden, dat is het idee achter Utopia. Het nog lopende programma begon in Nederland eind 2013; het concept is inmiddels aan zeven landen verkocht, waaronder Turkije, Roemenië en Duitsland. Bij onze oosterburen werd Utopia in 2014 gelanceerd; het programma is daar het best bekeken programma sinds 2009.

Daten in het donker

Wat is leidend in de zoektocht naar een partner? Het uiterlijk of het innerlijk? Over die vraag kan eeuwig gebakkeleid worden. Talpa besloot de proef op de som te nemen met Dating in the Dark. In het pikkedonker leren een man en een vrouw elkaar kennen. Het resultaat: veel ongemakkelijke taferelen en slecht gecoördineerde tongworstelpartijtjes. Dit uurtje plaatsvervangende schaamte is inmiddels aan 24 landen verkocht.

Ik hou van holland

Oer-Hollandse kneuterigheid doet het vaak goed op de vaderlandse televisiebuis. Zodoende is er Ik hou van holland, een mierzoete spelletjesshow gepresenteerd door Linda de Mol, waarin een overvloed aan molentjes, oranje, tompoezen en wat dies meer zij te zien is. Het concept is als I Love My Country aan 26 landen verkocht.

De Jongens Tegen de Meisjes

Bij deze wekelijks terugkerende Battle Of The Sexes was de presentatie in handen van Chantal Janzen en ‘oud-Lama’ Tijl Beckand. Onder die naam is de spelshow bekend in zeven andere landen. Een team mannen en een team vrouwen strijden tegen elkaar, met behulp van het publiek in de studio.