Waarom de kans groot is dat Europa Google gaat aanpakken

De Europese Commissie werkt al vele maanden aan een antwoord op de vraag of (en hoe) ze de Amerikaanse internetzoekgigant Google gaat aanpakken, en afgelopen vrijdag werd de kans daarop iets groter, toen aan het licht kwam dat Google in 2012 bijna hard was aangepakt door de Amerikanen door chantagepraktijken waaraan Google zich indertijd schuldig maakte.

De Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission deed recent onderzoek, en vrijdag lekte dat rapport. Het draait vooral om de manier waarop Google omging met informatie van bedrijven als Amazon (toch ook geen kleine jongen), Yelp en TripAdvisor. Dat soort bedrijven specialiseert zich in informatie over bijvoorbeeld boeken, citytrips en restaurants. Google ‘jatte’ de gebruikersrecensies van de drie bedrijven en presenteerde ze als eigen zoekresultaten. De sites van Amazon, Yelp en Tripadvisor zette Google vervolgens lager in de resultaatlijsten.

Gevolg was dat de sites van de drie stukken minder werden bezocht. Toen ze daarover klaagden dreigde Google om Amazon, Yelp en TripAdvisor helemaal niet meer te laten zien, waarna de zaak is aangekaart bij de FTC. Uiteindelijk trof Google een (kleine) schikking met de drie bedrijven die ervoor zorgde dat een verdeelde FTC niet overging tot het uitdelen van een forse boete. Maar het toont wel aan dat Google er niet voor terugdeinst om, ook in Amerika, zijn zoekresultaten zodanig te manipuleren dat de eigen diensten altijd voorrang hebben.

Laat dat nu net een van de redenen zijn waarom de Europese Commissie Google wil aanpakken. Want waarom zou het bedrijf in Europa niet doen wat het in Amerika nu wel aantoonbaar heeft gedaan? En dan is het marktaandeel van Google in Europa ook nog hoger (90 procent) dan in de VS (78 procent), al wordt daar de laatste maanden aan geknaagd door zoekmachiens Bing van Microsoft, en Firefox van Mozilla. Veder vindt het EC dat Google ondoorzichtige handeltjes drijft met zijn mobiele besturingssysteem Android en dat het via allerlei constructies – onder meer door brievenbusfirma’s in ons eigen Nederland – in Europa nauwelijks belasting betaalt.

En dan is er natuurlijk nog Google News. Spanje is zo onvoorzichtig (of verstandig) geweest om begin dit jaar een wet in te laten gaan die Google verplicht om uitgevers te betalen als er nieuws van hen op Google News verschijnt. Gevolg: Google News Spanje is uit de lucht en blijft dat ook nog wel even. Eerder speelde iets dergelijks ook in Duitsland, maar daar zijn de uitgevers op hun schreden teruggekeerd. Zonder Google kregen zij nauwelijks nog verkeer op hun nieuwssites.

ANP-28516110(2)