Hoe een buschauffeur zijn baan verloor door zijn smartphone

Buschauffeurs van vervoersbedrijf Connexxion in Arnhem hebben woensdag tussen 10.00 en 11.00 massaal hun werk neergelegd. De chauffeurs staakten uit onvrede over het ontslag van een collega. De medewerker werd ontslagen nadat een reiziger hem vorige week filmde tijdens het rijden met zijn smartphone in de hand.

flyerconnexxion (1)
Bron: Omroep Gelderland

Tussen het station van Arnhem en het stadscentrum stonden woensdagochtend lange rijen met bussen, waardoor geen enkele bus de weg op kon. Ongeveer 130 werknemers kwamen bijeen voor ‘een werkoverleg’, maar in werkelijkheid werden er flyers uitgedeeld door de chauffeurs, waarop staat dat ze het ontslag van hun collega onacceptabel vinden. Ze pleiten voor een ‘passende straf’, zoals een waarschuwing of een bekeuring.

Uitstekende chauffeur
Vorige week filmde een busreiziger de Connexxion-medewerker terwijl hij met een smartphone in zijn hand en oordopjes in zijn oren een personenbus door Arnhem reed, en geen oog leek te hebben voor wat er in het verkeer gebeurde. Omroep Gelderland publiceerde het filmpje, waarna Connexxion de medewerker ontsloeg. Connexxion liet aan Omroep Gelderland weten: “In het geval van deze chauffeur: hij werkt al twintig jaar voor ons, en in die tijd is er nooit iets voorgevallen. Hij staat bekend als een uitstekende chauffeur en collega. Het is een domme actie geweest, en hij had de pech dat hij is gefilmd. Het moge duideljk zijn dat dit niet zomaar kan. We onderzoeken de zaak en zullen dan maatregelen treffen”

Het vervoersbedrijf voegde daaraan toe: “De telefoon hoort niet in de hand, tenzij strikt noodzakelijk. En zelfs dan hoeft het niet. Een chauffeur kan altijd de motor van de bus uitzetten en daarna, in geval van een noodsituatie, contact opnemen met de regiocentrale. Voor een buschauffeur gelden wat dit betreft dezelfde regels als voor iedere andere chauffeur.”

Risico
De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) stelt dat het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden negatieve effecten heeft op het rijgedrag. De Stichting schat dat afleiding een rol speelt in zo’n 5 tot 25 procent van de auto-ongevallen. Zo blijkt uit een recent onderzoek onder vrachtautochauffeurs dat sms’en het risico op een ongeval enorm verhoogt.

Multitasken
Cindy Esseling, woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt het besluit van Connexxion heel definitief: “Maar iedereen weet dat smartphonegebruik niet kan tijdens het rijden, en al helemaal niet bij een beroepschauffeur.” Het is volgens Esseling belangrijk dat bedrijven zich met smartphonegebruik bezighouden, en consequenties opstellen voor medewerkers die zich niet aan de afspraken houden. “De meeste werknemers zijn iedere dag op de weg, beroepschauffeur of niet. Er worden zo veel kilometers gemaakt.’

Er zijn bedrijven die een verbod instellen op smartphonegebruik, maar een bedrijf kan eveneens interne afspreken maken met medewerkers, door telefoongebruik op parkeerplekken of plaats van bestemming goed te keuren. Esseling haalt als voorbeelden Shell, Gasunie en BP aan. Zo heeft BP de interne campagne lopen Motor aan = Telefoon uit. Iedereen die in opdracht van BP aan het verkeer deelneemt, moet de telefoon uitschakelen. Toch is het volgens Esseling heel verleidelijk om telkens je telefoon te pakken. “Maar multitasken is gevaarlijk achter het stuur. Er kan zo veel gebeuren in die halve seconde waarin je bent afgeleid.”

Connexxion heeft inmiddels aangegeven met de ontslagen buschauffeur te willen praten. Op de website van Omroep Gelderland wordt massaal steun betuigd aan de ex-medewerker.