Bekendmaking vluchtdata Germanwings in strijd met internationale afspraken

De ontwikkelingen na het tragische ongeval met de Germanwings A320 volgen elkaar in hoog tempo op. Waar in het onderzoek naar de crash van de MH17 het volgens velen te lang duurt eer de de onderzoeksraad voor veiligheid met zijn definitieve bevindingen komt, werd vanmiddag op een persconferentie al wereldkundig gemaakt wat er gebeurde aan boord van de noodlottige vlucht van Barcelona naar Düsseldorf.

En daar zijn de pilotenorganisaties niet over te spreken. De International Federation of Air Line Pilots’ Associations (IFALPA) liet vandaag weten niet te spreken te zijn over het verspreiden van gegevens uit de Cockpit Voice Recorder (CVR).

Het naar buiten brengen van “premature, unanalyzed, and partial CVR recordings, which lack the context of the entire body of factual investigative data, severely interferes with the investigative process, and can only lead to early conclusions on what exactly occurred during the time leading up to the accident. Any other use of CVR data is not only invalid, but is an unacceptable invasion of privacy best described as a search for sensationalism and voyeurism of the worst kind.”

Het naar buiten brengen van informatie is bovendien in strijd met de regels van de internationale burgerluchtvaartorganisatie ICAO, laat de Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers (onderdeel van IFALPA) weten in een bericht aan de leden. “Het is zeer opmerkelijk dat er zo snel na het ongeval informatie van de CVR naar buiten wordt gebracht. Dit is in overtreding met de afspraken gemaakt in ICAO annex 13 en kan leiden tot speculatie en daarmee de voortgang van het onderzoek schaden.”

De pilotenorganisaties wijzen erop dat eerst de Flight Data Recorder (de andere zwarte doos) gevonden moet worden voordat er een volledige en objectieve analyse kan worden uitgevoerd. Volgens de IFALPA moeten CVR-details pas dan openbaar worden gemaakt “and not prematurely during the course of the field portion of the accident investigation, underway for less than 48 hours”.

Het vroege naar buiten treden komt mogelijk door het lekken van informatie over het onderzoek naar de New York Times. De gezaghebbende krant zou een Fransman betrokken bij het onderzoek hebben gesproken die wist te melden dat de piloot werd buitengesloten. Het is overigens niet de eerste keer in de recente historie dat een (co)piloot (vermoedelijk) een vliegtuig laat neerstorten. Zo stortte in 2013 een Embraer van Mozambique Airlines neer nadat de copiloot de cockpit had verlaten, en ook bij de MH370 is het volgens experts aannemelijk dat de gezagvoerder met opzet de druk in het vliegtuig liet wegvallen (klik hier voor een overzicht).