Hamburgerparfum en -kleding. Goede 1-aprilgrappen of gratis publiciteit?

Het is weer bijna 1 april, en enige waakzaamheid is geboden. En al hoeft u niet te vrezen voor partners of collega’s die u voor de gek willen houden; bedrijven hebben er ook een handje van u – de consument – bij de neus te nemen.

Elk jaar presenteren verschillende bedrijven in aanloop naar 1 april gekke ideeën. Uw aandacht zou volgende week bijvoorbeeld al naar Google kunnen uitgaan; het miljardenbedrijf staat erom bekend enthousiast mee te doen met 1-aprilgrappen. Vorig jaar was het bijvoorbeeld mogelijk om een ‘Pokémon’ te vangen via Google Maps. Oké, het is geen geloofwaardige grap, maar wel een samenwerking met Nintendo die enkelen lang bij zal blijven.

En dat lijkt vooral het doel: het genereren van aandacht door middel van een (al dan niet absurde) 1-aprilgrap. Zo zagen we in 2010 dat het internetbedrijf Mangrove veel aandacht kreeg na de lancering van een zogenaamde ‘bierpad’ – een koffiepad, maar dan voor Heinekenbier. Een uitstekende stunt, maar bovenal: gratis publiciteit.

Ieder jaar proberen verschillende bedrijven de aandacht van de consument trekken op 1 april. Vorig jaar varieerde dit van een bezoekje van prinses Beatrix tot het verzenden van post via een postduif. (De Volkskrant maakte een overzicht.)

2015 lijkt vooralsnog een rustig jaar te worden, al spotte HP/De Tijd wel twee acties die op zijn zachtst gezegd verdacht zijn. Zo publiceerde Burger King Japan een persbericht waarin een parfum wordt aangekondigd met de geur van de Whopper, vanaf 1 april verkrijgbaar. Volgens Burger King zelf gaat het niet om een grap. Het geurtje zou 38 euro kosten en is alleen verkrijgbaar op 1 april. Met de slogan ‘No Whopper, No Life’ is de promotie al in volle gang.

Ook concurrent McDonald’s komt met opmerkelijk nieuws. Het is vanaf gisteren mogelijk om kleding te kopen met een BigMac-print. Het zou gaan om een officiële modelijn van de keten. De kledinglijn werd in Zweden gelanceerd en de site waarop besteld kan worden is nu dan ook alleen in het Zweeds. Ook in dit geval is het nog niet bekend of het een grap betreft. De print mag dan redelijk absurd zijn; in augustus kwam het oerhollandse Hema immers ook met een shirt met rookworstprint, en binnen een niet al te lange tijd was de voorraad uitverkocht. Wellicht is het binnenkort echt mogelijk om onder een BigMac-deken te slapen, en met McFlurry-laarzen door de plassen te stampen.

Het kan niet lang meer duren voordat meer grote bedrijven opmerkelijk nieuws uitbrengen. Houd uw ogen open voor rariteiten. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee.