Hoe Facebook het internet werd

Facebook is na Google de populairste bestemming van internetters, en het sociale medium breidt het eigen platform constant uit met allerhande toepassingen. Eigenlijk begint het steeds meer kenmerken te vertonen van een volwaardige internetbrowser.

Vorig kocht Facebook niet alleen berichtendienst WhatsApp en foto-applicatie Instagram op, ook werd Messenger, een eigen berichtendienst, gelanceerd en een nieuwe betaaldienst geïntroduceerd. Komt de droom van Facebook uit, en betreedt men in de toekomst niet meer het internet via een browser als Internet Explorer, Chrome of Safari, maar via Facebook zelf?

De website Quartz beschreef eerder dit jaar ‘hoe Facebook het internet werd’. Gebruikers in ontwikkelingslanden – zo wezen cijfers van ict-denktank LIRNEasia uit – zouden zich niet eens realiseren dat ze zich op het internet bevonden zodra ze hun Facebook-applicatie openden.

Bron: Quartz
Bron: Quartz

Facebook is in elf jaar tijd veel meer geworden dan slechts een leuke telefoonapplicatie; het neemt functies over van internetbrowsers. Bestuursvoorzitter Mark Zuckerberg is onder meer in gesprek met The New York Times om hele artikelen direct aan te bieden via Facebook. Facebook berekende dat het gemiddeld acht seconden duurt voordat de website van een nieuwsaanbieder geladen is en het artikel leesbaar op het scherm verschijnt. In de toekomst zullen artikelen van bijvoorbeeld NY Times direct in de tijdlijn worden geïntegreerd, zodat internetgebruikers een klik minder verwijderd zijn van een artikel.

Alexander Pleijter, hoofdredacteur van website De Nieuwe Reporter en lector journalistiek innovatie in Tilburg, spreekt van een ‘revolutionaire ontwikkeling’. “Voor nieuwsmedia zou het echter wel even omschakelen zijn. Als iedereen alleen nog maar content via Facebook consumeert, en niet meer op de website van dat nieuwsmedium komt, moet je die dan maar afschaffen? Dan word je als nieuwsmedium opeens een soort van contenttoeleveringsbedrijf voor Facebook. Daar zullen veel nieuwsmedia heel huiverig voor zijn. Net zoals ze toch wat ambivalent tegenover Blendle staan.”

Bedrijven afhankelijk van Facebook
Woensdag maakte Facebook tijdens de ontwikkelaarsconferentie F8 in San Fransisco bekend dat Facebook Messenger, dat inmiddels door 600 miljoen mensen wordt gebruikt,  apps van derden gaat ondersteunen. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om bewegende plaatjes te verzenden, video’s en audio te sturen door bepaalde apps te installeren op Messenger. Volgens Zuckerberg worden hierdoor ‘creatieve gesprekken verbeterd’.

Maar er is meer. Ook werd woensdag de dienst Business gepresenteerd. Met deze nieuwe toepassing is het mogelijk om als bedrijf of merk op een ‘natuurlijke’ manier met klanten te communiceren via Messenger. Een soort klantenservice, maar dan niet meer via de website van uw energieleverancier of telecomprovider. Tot slot is Facebook nu ook een concurrent van YouTube: het zal straks mogelijk zijn om Facebookvideo’s te embedden op andere websites. Voor zolang die websites nog bestaan, althans.