Zonnevliegtuig begint aan meest uitdagende deel wereldreis

De Solar Impulse 2 – het vliegtuig dat wordt aangedreven door zonne-energie – is begonnen aan de vijfde etappe van de memorabele wereldreis die eerder deze maand begon in Abu Dhabi. Het vliegtuig is opgestegen vanaf een luchthaven in Myanmar op weg naar Chongqing in China, de meest uitdagende etappe tot nu toe, meldt de nieuwswebsite Phys.org.

De Zwitserse piloot Bertrand Piccard zal tijdens deze vlucht in de cockpit van de Solar Impulse 2 extreme kou moeten trotseren, mogelijk beneden de twintig graden Celsius. De piloot zal een groot deel van deze reis extra zuurstof moeten gebruiken. De 1375 kilometer lange reis zal naar verwachting zo’n 18 uur in beslag nemen.

De Solar Impulse 2 zal verder vliegen zonder ook maar één druppel brandstof te gebruiken, en zal tijdens de reis weer worden voorzien van energie door middel van zonnepanelen. Het ambitieuze project is gericht op het bevorderen van het gebruik van groene energie.

De vorige etappes
Op 9 maart begon Solar Impulse 2 aan de ‘groene wereldreis’. Het is de eerste keer dat een zonnevliegtuig de wereld probeert rond te reizen. Het toestel vloog 441 kilometer van de Verenigde Arabische Emiraten naar Oman. De Zwitserse piloot André Borschberg zette het toestel aan de grond na een vlucht van 13 uur.

De tweede vlucht was op 10 maart van Oman naar Ahmedabad in India. Deze vlucht duurde 15 uur en 20 minuten, en was 1485 kilometer lang.

Op 18 maart vertrok het vliegtuig vanuit Ahmedabad naar het eveneens Indiase Varanasi, een tocht van 1215 kilometer. Deze vlucht bedroeg 13 uur en een kwartier.

Op 19 maart vertrok het vliegtuig voor een vierde vlucht vanuit Varanasi naar Mandalay in Myanmar. De tweede Zweedse piloot, Piccard, vloog het vliegtuig in 13 uur en 29 minuten naar de plaats van bestemming. Vanwege het slechte weer in China moest het vliegtuig een aantal dagen in Mandalay aan de grond blijven.

Solar Impulse 2 vliegt in de komende maanden verder naar de Verenigde Staten en het Middellandse Zeegebied. Er worden stops gemaakt in Nanjing, Hawaii, Phoenix, een nader te bepalen plaats in de VS, New York en ‘ergens’ in Europa of Afrika. In de zomer moet het vliegtuig – na vijf maanden – de wereld hebben rondgereisd en zijn teruggekeerd naar de plek waar de reis begon: Abu Dhabi.