Waarom u vaker naar een Aziatische film zou moeten kijken

Vraag een gemiddelde bioscoopganger welke Aziatische films hij kent, de kans is groot dat hij wat bedenktijd nodig heeft. Een Jackie Chanklassieker misschien, of de horrorfilm Ju-on, die later door de Amerikanen werd verfilmd als The Grudge. Maar er is zo veel meer. Op 1 april begon de achtste editie van het CinemAsia Film Festival 2015, waar nieuwe en oude producties van de Aziatische filmindustrie in het zonnetje worden gezet.

De fameuze Franse filmregisseur, scenarist en producent Jean-Jacques Annoud opende woensdagavond de achtste editie – een geluksgetal in China – van CinemAsia. Annoud kwam naar Amsterdam om de uitverkochte première van zijn eigen film The Last Wolf bij te wonen, een verfilming van het succesvolle Chinese boek Wolf Toten van Jiang Rong.

Lorna Tee Fotograaf: Gerhard Kassner

Deze Frans-Chinese co-productie typeert volgens de nieuwe directrice van het festival Lorna Tee de boodschap van CinemAsia. Tee, een gerenommeerd filmproducent in Azië, wil niet alleen de Aziatische film verkopen, ze wil ook filmmakers naar Nederland halen.

Het aantal Aziatische films dat in Nederland verschijnt is klein, maar Tee merkt op dat Azië het snelst groeiende continent is en een belangrijke speler in Europa. “Onlangs was premier Mark Rutte nog op handelsmissie in China om de diplomatieke en economische banden tussen Nederland en China te versterken. Er worden trouwens nergens anders zo veel cinema’s gebouwd als in Azië; de meesten worden beheerd door conglomeraten,” vertelt ze aan HP/De Tijd.

Om de fenomenen en ontwikkelingen uit deze regio te kunnen begrijpen, is het volgens Tee van belang dat we weten welke veranderingen er spelen. “De films op CinemAsia representeren deze ontwikkelingen, waar mensen naartoe gaan, waar ze van houden, en wat ze denken.” Om niet alleen te kijken en te begrijpen, kunnen er ook zogenaamde Food & Film-tickets worden gekocht, waarbij je de mogelijkheid krijgt om de Aziatische cultuur daadwerkelijk te proeven. Iedere dag wordt er een authentiek gerecht uit een Aziatisch land gepresenteerd.

Er is voor het interessante filmprogramma van CinemAsia een selectie gemaakt uit het filmaanbod van de beste hedendaagse Aziatische films op Aziatische filmfestivals: een actiefilm uit Hongkong (The Taking of Tiger Mountain 3D), een animatiefilm uit Japan (When Marnie was There), een drama uit India (Tigers), een documentaire uit Indonesie (Garuda Power), een arthousefilm uit Vietnam (Big Father, Small Father & Other Stories), een neo-noirfilm uit Zuid-Korea (A Bittersweet Life) en een romantisch drama uit de Filipijnen (Shift). Het programma bevat titels die in premiere gingen op onder meer op de festivals in Cannes en Berlinale, zoals de Zuid-Koreaanse misdaadthriller A Hard Day en de Japanse Chasuke’s Journey.

Donderdagavond worden onder andere Pale Moon en Big Father, Small Father & Other Stories gedraaid in bioscoop Kriterion. De laatste film wordt omschreven als een “een prachtig gefilmd stukje commentaar op ontluikende seksualiteit, zelfontdekking en de vele lagen van vaderschap.” De Japanse film Pale Moon is de favoriete film van Lorna Tee ook al vindt ze het ontzettend moeilijk om ‘de beste film’ te  kiezen. “Ik plaats films liever niet in hokjes, maar een film die ik ontzettend goed vind is het Japanse Pale Moone. Deze film laat de geconstrueerde samenleving zien van Japan, die wordt bepaald door orde, gehoorzaamheid en verwachtingen en wordt gekenmerkt door een gebrek aan vrijheid en zelfstandigheid.”

CinemAsia begon in 2004 in het Amsterdamse filmtheater Rialto, waarna het verhuisde naar Het Ketelhuis, De Balie, en recent naar het grotere Kriterion, waar wordt gemikt op een groter en breder publiek. Kriterion heeft drie zalen en plaats voor 350 bezoekers per vertoning. Dat is wel nodig, want de bezoekersaantallen zijn toegenomen. In 2013 werd het festival in plaats van één keer per twee jaar, jaarlijks gehouden. Vorig jaar hebben 3500 bezoekers genoten van het festival. Dit jaar worden er ongeveer 5000 bezoekers verwacht.

Het volledige festivalprogramma bestaat uit 27 speelfilms en uit 10 korte films. Er wordt door een vakjury, bestaande uit de Zuid-Koreaanse producente Oh Jung-wan, journalist Berend Jan Bockting en schrijver en regisseur Jean van de Velde, een Jury Award uitgereikt aan de beste film, en ook bezoekers mogen hun stem uitbrengen, waarna ook een Audience Award wordt uitgereikt.

CinemAsia‘ duurt nog tot en met woensdag 6 april. Daarna begint CinemAsia on Tour en krijgen ook andere filmliefhebbers in het land de kans om op de eerste rij te zitten bij ‘The Last Wolf’ in Den Haag, Rotterdam en Eindhoven.