Spring naar de content

Wie heeft de puntigste schoen? Mexicaanse trend waait over naar Europa

Een licht absurde modetrend baant zich vanaf het Mexicaanse platteland een weg naar de Europese catwalks. De rage, die enkele jaren geleden begon als een lokale competitie tussen mannen die op de dansvloer met extravagant gepunte schoenen de strijd aangingen, is opgepikt door het Japanse modehuis Comme des Garçons. Een korte geschiedenis van ’s werelds minst praktische stuk schoeisel.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Gerben Vlasveld

Lokale competitie
De extreem puntige schoen van Comme des Garçons ontleent zijn inspiratie aan een Mexicaanse trend die zijn origine heeft in Matehuala, een klein Mexicaans stadje in het rurale midden van het land. Naar verluidt besloot een mannelijke inwoner van het stadje zo rond 2009 om zijn cowboylaarzen van een extra puntige neus te voorzien, waarna een man uit een naburig dorpje er een schepje bovenop deed: een competitie was geboren.

De immer puntiger wordende laarzen – botas picudas in het Spaans – kunnen een slordige twee meter lang zijn en worden doorgaans zo goedkoop mogelijk gemaakt met allerlei huis-tuin-en-keukenmaterialen. VICE, dat eerder al een korte documentaire over het fenomeen maakte, spreekt bijvoorbeeld met een jongeman die zijn schoenen ombouwt met stukken tuinslang.

Rage
Al snel verspreidt de trend zich over heel Mexico, en onder de Spaanstalige gemeenschappen in de Verenigde Staten. De omgebouwde cowboylaarzen worden een steeds vaker gezien accessoire op verjaardagen, rodeo’s en danswedstrijden in clubs, waar groepen mannen op tribal guarachero-muziek met zorgvuldig voorbereide choreografieën de strijd aangaan op de dansvloer.

De laarzen zijn dan ook onlosmakelijk verbonden met het muziekgenre tribal guarachero, een mix tussen de Colombiaanse cumbia, traditionele Mexicaanse muziek en techno die uit hetzelfde Mexicaanse stadje afkomstig is als het verbouwde schoeisel. Comme des Garçons heeft de rage echter direct losgekoppeld van de bijhorende muziek, en er een eigen twist aan gegeven. Geen cowboylaarzen op de westerse catwalk, maar Britse Chelsea-boots met Mexicaanse neuzen van een halve meter. Voor de liefhebber met een goed gevulde portemonnee, dat wel. Het modehuis vraagt namelijk een stevige 515 dollar voor het soort schoen dat in Mexico houtje-touwtje in elkaar wordt gezet.  

Onderwerpen