Vincent Magazine: ook de schilder krijgt een eigen glossy

Het is dit jaar precies 125 jaar geleden dat Vincent van Gogh overleed. Een van de beroemdste Nederlandse schilders aller tijden liet een indrukwekkend erfgoed van post-impressionistische schilderijen achter. De 125-jarige sterfdatum van de schilder is daarom ook reden tot allerlei activiteiten.

Waaronder – hoe kan het ook anders – een heuse glossy. Het tijdschrift, dat vanaf dit weekend in de winkels ligt, zal gaan over ‘bevlogenheid, talent en rebellie geïnspireerd op en door de kunstenaar’. En dat is een breed begrip. Want in het blad worden onder andere vijf willekeurige Van Goghs geïnterviewd over het dragen van de overbekende achternaam, waaronder een achterneef van de schilder, Willem van Gogh.

Het blad zal Vincent Magazine heten en is het eerste magazine ter wereld dat gaat over zowel het werk als de geest als de sporen die Van Gogh sinds zijn dood in 1890 heeft nagelaten, aldus de redactie van ARComm Bladenmakers. De nieuwe glossy is niet alleen een ode aan de wereldberoemde kunstenaar. De rode draad is zijn erfgoed in de breedste zin van het woord, vertaald naar het nu. Zo komt ook acteur Johnny Depp aan het woord, hij noemt van Gogh zijn ‘favoriete outsider’.

En ook van Nederlandse bodem laten bekende gezichten hun licht schijnen op de invloed die de kunstenaar op hun leven had. Zo komt schrijver Joost Zwagerman aan het woord, en vertelt Barry Atsma hoe het was om in de huid van de schilder te kruipen.  Het magazine telt 92 pagina’s en zal verschijnen in een oplage van 140.000 exemplaren.