AdBlock: omstreden, populair en tóch niet illegaal

Bijna 300 miljoen mensen hebben het wereldwijd op hun computer geïnstalleerd en het blijkt nu ook nog eens legaal: het programma AdBlock Plus. De software weert (het grootste deel van) advertenties in uw browser, en dat mag, zo bepaalde een Duitse rechter woensdag. Het programma is omstreden, om het Google, Microsoft en Amazon zou laten betalen om de advertenties van deze grote internetfirma’s niet te filteren.

Advertenties en pop-ups zullen vanaf de eerste dagen van het internet een van de grootste ergernissen zijn van de gebruiker. Bovendien bevatten veel van deze advertenties malware, die uw computersysteem kan verstoren of gevoelige informatie kan aftappen. Een groep Duitse techneuten bedacht daarom in 2006 AdBlock, later gevolgd door het geavanceerdere AdBlock Plus. Tegenwoordig werkt een team van 36 mensen van de Keulse firma Eyeo dagelijks aan het programma dat een grote vlucht heeft genomen in de laatste jaren, en wordt dagelijks door zo’n 21 miljoen mensen gebruikt. De digitale nee-nee-sticker is verkrijgbaar voor grote browsers als Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome en Safari. Ook is er een zeer populaire versie voor het mobiele besturingssysteem Android.

Tegelijkertijd is het adverteren op internet voor veel websites de enige mogelijkheid om nog een beetje uit de kosten te komen. Dat geldt in extreme mate voor Google, een bedrijf dat zijn hele bedrijfsmodel heeft gebaseerd op advertenties – en er uitstekende zaken mee doet. Het geldt in mindere mate voor bijvoorbeeld uitgevers, die hun nieuwssites lucratief proberen te krijgen. Twee Duitse uitgevers spanden daarom een rechtszaak aan tegen AdBlock, onder meer omdat zij vinden dat de lezer belangrijke informatie wordt onthouden en het blokkeren van advertenties in strijd zou zijn met de vrijheid van meningsuiting. Die rechtszaak hebben zij nu verloren, tot grote vreugde van AdBlock.

Nu kan AdBlock natuurlijk ook niet leven van de wind, en dus vraagt het gebruikers om een kleine donatie (dat hoeft niet). Maar het bedrijf heeft ook een lijst van adverteerders die niet achterblijven in het filter: goede doelen worden daar gratis in opgenomen, maar er is ook een aantal bedrijven dat betaalt. Entiteiten, noemt AdBlock die. Over de identiteit van die ‘entiteiten’ wil het bedrijf zelf niets zeggen, maar er zijn de laatste maanden aanzwellende geruchten dat het onder andere zou gaan om Google, Microsoft en Amazon. Dat steekt de Duitse uitgevers ook, want zij hebben het gevoel dat AdBlock hen dwingt te betalen voor doorgifte van hun advertenties. Ze noemen dat – en geef ze eens ongelijk – afpersing.