Hoe de bierfiets in het verdomhoekje terechtkwam

De bierfiets ligt onder vuur. In Amsterdam overweegt burgemeester Van der Laan de bierfiets in de ban te doen, in Eindhoven overleed dit weekend een man bij een botsing tussen een trein en bierfiets. Gevaarlijk, wordt er nu geroepen. Hoe veilig is de bierfiets eigenlijk?

De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad maakt zich sterk om de bierfiets te verbannen. De stichting die de Amsterdamse binnenstad wil bewaken richtte een petitie op tegen de rijdende bar. “De uitbaters van deze rijdende café’s gebruiken de binnenstad als decor voor hun luidruchtige feestjes. Ze houden geen rekening met de bewoners en het overige verkeer. Ze zien de stad als één groot pretpark,” is op de site te lezen. Veel ondertekenaars bekritiseren de verloedering van het straatbeeld, de harde muziek, het soort toeristen dat de attractie aantrekt, maar vrezen bovenal voor de verkeersveiligheid.

Bierfiets 1.0
De veiligheid van een bierfiets was al eerder het punt van discussie. In 2010 was daar de bierfiets 1.0, een rijdende bar van meer dan twee meter breed. De breedte van het voertuig voldeed niet aan de wettelijke eisen, en dat leidde toen tot een ongeluk waarbij drie mensen gewond raakten. Op basis van dat ongeluk besloot de Amsterdamse kantonrechter dat de bierfiets in die vorm een speciale ontheffing moet krijgen. Volgens de wet mag de fiets maar 1,5 meter breed zijn. Landelijk ging de bierfietsverhuur op de schop, en momenteel zijn vrijwel alle exemplaren 1,5 breed. Ook is er sinds 2010 afgesproken dat alle bestuurders schriftelijk moeten verklaren dat ze geen alcohol consumeren, mogen ritten alleen op bepaalde tijden plaatsvinden en zijn er afspraken over de duur van een rit.

Sinds de vernieuwde bierfiets was het even rustig – tot voor kort. In Amsterdam raakte het voertuig in 2012 weer in opspraak omdat bijrijders voor te veel overlast zouden zorgen. En dan is er nog de kanttekening bij de veiligheid: bierfietsen zijn tergend langzaam.

Ook in maart laaide de discussie omtrent de attractie weer op in onze hoofdstad. Van der Laan sprak direct eisen af met de exporteurs: chauffeurs krijgen een betere training, ritten worden korter, er is een limiet ingesteld voor het alcoholgebruik en harde muziek wordt verboden. Al is er nu sprake van een geheel verbod, omdat de fietsen een probleem zijn voor de politie. Wanneer agenten ingrijpen zorgt de reactie van de fietsers voor nog meer overlast, aldus burgemeester Van der Laan.

Alcoholconsumptie op straat is verboden, maar bierfietsen mogen nog wel landelijk rondrijden. Het klinkt tegenstrijdig. Is de bierfiets een stukje citymarketing zoals de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad beweerd? Het grootste probleem lijkt vooralsnog de geluidsoverlast die de bierfietsers veroorzaken.

De verantwoordelijkheid om op een bierfiets te stappen moet liggen bij de fietsers en met name de bestuurder, zo luidt de mening van een woordvoerder van de Brabantste afdeling van Veilig Verkeer Nederland. De landelijke afdeling is het daar echter niet mee eens. Zowel belangenorganisatie Stiva en Veilig Verkeer Nederland zijn voor het afschaffen van de bierfiets. Zal het nog lang duren voordat al het alcohol echt uit ons straatbeeld verdwijnt?