Eerst leren ze swipen, dan pas leren ze lopen

Jong geleerd is oud gedaan, dat blijkt ook nu weer uit recent gepubliceerd Amerikaans onderzoek. Een op de drie baby’s heeft namelijk voor zijn eerste verjaardag al eens een smartphone of tablet gebruikt. Vaak nog voordat ze echt gaan lopen, hebben ze hun eerste stappen in het digitale leven al gezet.

Waar ouders eerder nog glommen van trots bij de eerste stapjes van hun kind, kunnen ze dat nu doen als het kind voor het eerst een paar keer geswiped heeft. Want dat gebeurt op steeds jongere leeftijd, blijkt uit een onderzoek van het Einstein Medical Center in Philadelphia onder 370 gezinnen, waarover Daily News gisteren schreef. De wetenschappers lieten de ouders voor hun onderzoek een vragenlijst invullen met vragen over de eerste ervaringen van hun kind op verschillende apparaten.

Uit de antwoorden bleek dat ruim 36 procent van de kinderen onder een jaar al heeft geswiped of gescrolled op een smartphone of tablet. Zo’n 24 procent had al iemand gebeld en 12 procent had zelfs al een videogame gespeeld of een poging daartoe gedaan. Op tweejarige leeftijd heeft meer dan de helft van de kinderen met een smartphone gebeld of een app gebruikt. In totaal zit 26 procent van de kinderen tot en met twee jaar minstens een uur per dag achter een scherm.

Een andere opvallende conclusie was dat veel ouders het gebruik van de apparaten zelf in de hand werken. Ieder gezin heeft tegenwoordig meerdere smartphones en minstens één tablet, en die apparaten worden dan ook veelvuldig gebruikt. Zo worden smartphones en tablets vaak gebruikt om te helpen bij het in slaap laten vallen van de kinderen. Daarnaast wordt er op tablets veel televisie gekeken. Bovendien geeft 65 procent van de ondervraagden aan de apparaten ook in te zetten om hun kinderen rustig te krijgen. 73 procent laat weten dat ze hun kinderen met een smartphone of tablet laten spelen als ze zelf bezig zijn met huishoudelijke taken.

De onderzoekers deden hun studie omdat het gebruik van mobiele apparatuur de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen. Dat het voor kinderen slecht is om veel televisie te kijken weten we wel en dat smartphones niet denderend zijn voor de gezondheid, weten we ook, maar het is nog niet helemaal duidelijk wat ‘de gevaren’ zijn van deze vorm van mediagebruik voor de sociale ontwikkeling van jonkies. En misschien nog wel belangrijker: hoe serieus we die gevaren moeten nemen.