Waar komen al die oranje-parafernalia vandaan?

Vlaggen, toeters, petjes, pruiken – met Koningsdag kon het ons niet kleurig genoeg zijn. Waar komt al dat spul eigenlijk vandaan? Bert Nijmeijer ging op zoek naar de bron in Bergentheim, Overijssel.

Denkend aan Holland zie ik mensen met oranje opblaasklompen op hun hoofd traag in een oneindige polonaise lopen. Wij houden van feest, en wij houden van oranje. Eens in de twee jaar gaan de twee hand in hand bij de voetbalkampioenschappen, op weg naar de onvermijdelijke kater. In de tussenjaren concentreert onze oranjebehoefte zich op Koningsdag. Aan het einde van deze dag ligt onze gekkigheid op straat, en neemt de wind het mee naar de plastic soep, waarvan de steunkleur onderhand oranje moet zijn.

Een groot deel van onze oranje hoedjes, pruiken en petjes komt van het bedrijf Lensen Toppoint in Bergentheim, vlak bij de Duitse grens. Zoals de Duitsers en de Belgen hun kerncentrales vlakbij onze grens bouwen, zo doen wij het andersom met onze groothandel in oranje feestartikelen, kun je denken. Maar Toppoint blijkt gewoon een gezond Twents familiebedrijf, in 1926 begonnen met een papierhandel op een bakfiets. De eerste order pennen met opdruk, 250 stuks, was voor de muziekvereniging Hallelujah.

Ik zit in een soort presentatieruimte met twee aardige vrouwen, Anneke Velthuis en Miranda te Brake. Anneke is van marketing en communicatie, Miranda is salesmanager. Rondom staan kasten met de artikelen van Toppoint: relatiegeschenken, lunchtrommels, pennen, zonnebrillen, kleine aardigheidjes met de bedrijfs- of merknaam. Klantcadeautjes met een twist, leuk om te krijgen, leuk om weg te geven.

Naast ons staat een opstelling met de Funny Holland Collectie, een tafel vol pret in de kleuren van ons land: caps, cowboy- hoeden en verentooien, vlaggen, boa’s, toeters, de tamboerijn- biertray, funny én handig. Alles in oranje, rood-wit-en-blauw, feestelijk en toch fris, een kleurencombinatie die nooit gaat vervelen.

Wat vinden de mensen mooi? “De hoedjes zijn een favoriet item,” zegt Anneke. Petjes, pruiken en zonnekleppen zijn ook duurlopers; de eerste verkleedgedachte bij een feest gaat toch vaak naar wat je op je hoofd moet zetten. Je werkt van boven naar beneden. Juist als iedereen dezelfde kleuren draagt, is het leuk als je wat aparts hebt, een onderscheidend gadget, zoals Toppoints slapon whistle, een omklaparmband met een krachtig fluitje. Handig als de bediening niet opschiet, of als je gewoon even lekker op een fluitje wilt blazen.

Twee jaar terug, met de troonswisseling, maakte Toppoint een klapper met de kroningsmok. Miranda weet nog hoe ze live bij de radio zaten, op 28 januari 2013, om zeven uur ’s avonds. Het werd stil toen koningin Beatrix haar aftreden aankondigde, al op 30 april van dat jaar. Na een paar minuten was de toespraak voorbij, en waren hectische maanden begonnen. “We wisten: we moeten nú schakelen.”

De hele reportage van Bert Nijmeijer leest u in de HP/De Tijd die nu in de winkel ligt. Lees hem hier digitaal, of sluit hier een voordelig (proef)abonnement 

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Bert Nijmeijer