Spring naar de content

Kijk hoe klein je bent vergeleken met de bergen – Evelien Seegers

HP/De Tijd Expo geeft jonge kunstenaars een podium om hun werk te tonen. Waarom? Omdat er veel moois wordt gemaakt én om uw ogen te verwennen. Deze week: Evelien Seegers uit Breda.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nick Muller

Evelien Seegers (Breda, 1989) is vierdejaars student fotografie aan AKV St. Joost in Breda. Op dit moment werkt ze aan haar afstudeerproject: Kijk hoe klein je bent vergeleken met de bergen.

Over haar werk
“Mijn afstudeerproject Kijk hoe klein je bent vergeleken met de bergen, waarvan u hieronder een weerslag ziet, is een reis waarin ik op zoek ga naar drie grote elementen (‘het hogere’, de kunsten en de natuur) uit de Romantiek, een periode annex tijdsgeest (circa 1795 – 1848) waarmee ik mij verbonden voel. Ik ben benieuwd hoe deze elementen zich openbaren in de wereld van nu.

“De reiziger van toen is veranderd in de toerist van nu. De koets waarmee Goethe in 1786 zijn beroemde Italiaanse reis maakte is vervangen door de auto. De grand tour is nu het ‘Gap-year’ en via Google Streetview sta ik, terwijl ik thuis met een kop koffie achter de computer zit, boven op een berg. Toch zijn deze drie elementen hetzelfde gebleven. Ik reisde onder andere naar Duitsland, Oostenrijk en Italië om te zien of ik geïmponeerd werd door het zien van de bergen, en maakte op een onderzoeksmatige manier een nieuw romantisch document.”

“De zoektocht begon op een berg bij Innsbruck. Nergens is de afstand tussen het stedelijke en het gebergte zo klein als in deze stad: de hoogste bergtoppen liggen achter je, de afgrond ligt soms letterlijk aan je voeten. Die hoogte zorgt voor abstractie, en abstractie zorgt weer voor een vorm van eenzaamheid. Daarna reisde ik naar Dresden, op zoek naar het ‘Dresdner Amen’, ook wel de meest magische zeven noten en vijf tonen uit de muziekgeschiedenis genoemd. Het Dresdner Amen lijkt iets heel mysterieus te hebben, een ongekende kracht. Componisten als Felix Mendelssohn en Richard Wagner gebruikten het later bijvoorbeeld in hun opera’s en symfonieën – op een bijzonder moment in het stuk. In essentie doet deze sequence voor mij hetzelfde als je verlicht voelen bij het zien van een weids vergezicht. De Dresdner Kapellknaben zingen het Dresdner Amen nog altijd in de kerk waar het ooit ontstond. Ik zocht hen op en ze zongen het voor mij.”

Meer werk van Evelien Seegers vindt u hier.

Evelien_Seegers_001Evelien_Seegers_002Evelien_Seegers_003Evelien_Seegers_004Evelien_Seegers_005Evelien_Seegers_006Evelien_Seegers_007Evelien_Seegers_008Evelien_Seegers_009Evelien_Seegers_010 (1)

Ben je een jonge kunstenaar (student of pas afgestudeerd) en heb je tien kunstwerken die je in Expo wilt tonen? Neem contact met ons.