Spring naar de content

Lamborghini’s, riksja’s en een ware Bob. Zo opereert Uber wereldwijd

De komst van de digitale taxidiensten Uber en het (in Nederland verboden) alternatief UberPop, heeft een hoop teweeggebracht in op de Europese taxistandplaatsen. In Londen, Madrid en Milaan werd vorig jaar door taxichauffeurs nog gestaakt tegen de komst van ‘de Uber-taxi’, die voor de klant makkelijk te bestellen is via een app. In Nederland is de wetgeving voor een ondernemersvergunning bij taxichauffeurs woensdag versoepeld. De deur staat hiermee weer iets verder open voor de particuliere taxichauffeur die zijn diensten aanbiedt via de apps. Maar hoe floreert Uber buiten Europa?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rowie van der Vliet

Uber is afkomstig uit San Francisco. In 2010 werd de app gelanceerd waarmee gebruikers particuliere privéchauffeurs konden boeken. Makers Garrett Camp en Tracis Kalanick wisten binnen een paar jaar bedragen van meer dan een miljard met de dienst op te halen. Inmiddels zijn er verschillende versies van Uber, waaronder UberPop (in Nederland verboden omdat de auto’s van chauffeurs niet altijd voldoen aan de wettelijke eisen) en UberX en UberXL, voor groepsritten.

o-UBERCHINAFUSION-570
Zo ziet de app eruit in Beijing

Uber is actief in 300 steden over heel de wereld. Dat betekent niet dat de app er overal hetzelfde uitziet. Het bedrijf doet erg zijn best om in te spelen op de behoeften van de lokale bevolking. Daar kwam een Huffington Post-journalist achter toen hij een bezoekje bracht aan Beijing. Tot zijn verbazing was het scherm gevuld met rode auto’s, in zijn ogen een verwijzing naar het communistische regime in het land. Wellicht wat ver gezocht, al wekte de naam die verbonden is aan de rode karretjes – People’s Uber – andere suggesties.

Altijd al eens in een Maserati of Lamborghini willen rijden? Via de app UberSuperCar boeken Singaporezen de luxe auto’s voor zo’n 110 tot 132 euro om een kwartiertje door de stad te mogen rijden. Daarna kost elke minuut extra zo’n 4,40 euro. De inwoners van Singapore zullen niet eeuwig voor dit bedrag in de crème de la crème van de sportauto’s kunnen rijden, na 20 mei is het avontuur voorbij.

grid-cell-5040-1429564980-3
Advertentie voor de Indische variant UberAuto dat riksja’s met een ingebouwde motor aanbiedt

Indiërs kunnen voor een spotprijs een riksja, de typische taxifiets, huren via UberAuto. Niet alleen het voertuig is bijzonder, ook de manier waarop Uber zich in het land manifesteert. Omdat smartphones in India nog erg schaars zijn hoeft er niet betaald te worden via de app maar kan er ouderwets met geld worden afgerekend.

Iedereen die in Colombia te veel heeft gedronken nadat hij of zij met de auto naar het café reed, riskeert een boete van zo’n 130.000 euro en de kans dat het rijbewijs wordt afgepakt voor 25 jaar. Toch stappen er veel bestuurders in het Zuid-Amerikaanse land nog achter het stuur na een slok teveel. Uber probeert hierop in te spelen met de dienst UberAngel, een bestuurder die als bob fungeert. Je overhandigt de autosleutels van je auto aan de chauffeur en die brengt je weer veilig thuis. Misschien wat riskant, maar nog altijd verstandiger dan dronken achter het stuur stappen.

Illegaal
Uber mag dan verschillende diensten aanbieden over de wereld, het verbod op UberPop is niet typisch Nederlands. In Duitsland besloot de rechter dat UberPop verboden is tijdens een rechtszaak die werd aangespannen door een branchevereniging van taxichauffeurs. Andere diensten van Uber waarbij chauffeurs worden ingehuurd met een vergunning zijn wel toegestaan. De uitspraak werd gedaan in navolging op een Europees Verbod. UberPop is echter niet alleen in Europa verboden. Zelfs in thuisland de Verenigde Staten is er veel te doen om de dienst.

Alleen in San Francisco, waar het allemaal begon, zijn er nieuwe wetten aangenomen om de app legaal te maken. In de staat Nevada is de app in de ban gedaan omdat de makers geen formulier invulden zoals gebruikelijk is en Uber zou de klanten niet genoeg beschermen door de gestelde eisen waarvoor iemand zich kan aanmelden als chauffeur. In Portland, Oregeon werd besloten dat de app tegen de Private for Hire Transportation Regulations and Administrative Rules inging, en in Californië zijn de staatsrechten die klanten tegen fraude beschermen, geschonden.

Onderwerpen