Spring naar de content

De Van Eeghen-dynastie: portret van ‘s lands oudste familiebedrijf

Wol en haring hebben plaatsgemaakt voor mineralen en antioxidanten. En van de clippers en barken uit de koopvaardijvloot resten slechts gravures. Maar de handelsfirma van het Amsterdamse patriciërsgeslacht Van Eeghen is drieënhalve eeuw na de oprichting nog springlevend. Portret van een van ’s lands oudste familiebedrijven.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Jan Smit

‘Moszkowicz’ prijkt in gouden chocoladeletters op een van de hoekpanden in de Gouden Bocht, het meest prestigieuze deel van de Herengracht tussen de Leidsestraat en de Vijzelstraat. ‘Van Eeghen Group’ staat in zwierige letters op een bescheiden gevelplaatje naast de mo- numentale voordeur van het aanpalende grachtenpand. Op het dak richten Mercurius en Neptunes de blik naar het oosten.

Dat contrast is veelzeggend. Waar voormalig advocaat en BN’er Bram Moszkowicz na ruim twintig roerige jaren zijn trotse bezit noodgedwongen moest verkopen en alleen de reclameletters nog herinneren aan zijn vluchtige aanwezigheid, resideert het huis der negotie al eeuwen in de luwte op een van de meest markante plekken van Amsterdam. De blik steevast gericht op de einder. Oké, de naam is enigszins aangepast. Van Eeghen & Co heet nu de Van Eeghen Group. En de kernactiviteiten zijn niet meer de zelfde. Parallel aan de veranderende tijdgeest heeft het voormalige koopmanshuis in de loop der eeuwen verscheidene metamorfoses ondergaan. Linnen, wol en huiden zijn verruild voor vitaminen, antioxidanten en botanische mineralen. De eigen koopvaardijvloot, met clippers en barken als de Electra en De Juffrou Suzanna, is nog slechts te bewonderen op oude prenten. En grond in New York bezit de onderneming helaas ook niet meer. Maar waar de meeste familiebedrijven het hooguit drie generaties volhouden – de eerste generatie bouwt op, de tweede bouwt uit en de derde breekt het bedrijf weer af – zwaaien de Van Eeghens al vijftien generaties achtereen de scepter bij de onderneming.

Directeur Jeroen van Eeghen.
Directeur Jeroen van Eeghen. Bron: ANP

Hoe heeft het patriciërsgeslacht de firma door alle oorlogen en interne crises geloodst? Waren er nooit opvolgingsproblemen of onoverbrugbare verschillen van inzicht over het te voeren beleid? En hoe kijkt de jongste garde naar de toekomst en naar de symbiose tussen de familie en het handelshuis?

“Die grote betrokkenheid biedt zeker voordelen: focus op de lange termijn bijvoorbeeld. Maar we moeten niet doen alsof een familiebedrijf iets buitengewoons is. Het is geen panacee tegen een economische crisis, zoals tegenwoordig vaak wordt gezegd.” Jeroen van Eeghen, de huidige directeur van de Van Eeghen Group, laat er geen misverstand over bestaan. De jonge, enthousiaste academicus – pak zonder das, zwarte designerbril – is er trots op dat hij sinds 2012 als representant van de vijftiende achtereenvolgende generatie aan het roer mag staan van het familiebedrijf. Maar tegelijkertijd stelt hij zich regelmatig de vraag wat die historie het bedrijf tegenwoordig eigenlijk nog oplevert.