Spring naar de content

De koopknop: afrekenen bij Google in ruil voor creditcardgegevens

Google zal een dezer dagen een nieuwe stap gezet in de richting van wereldheerschappij: de introductie van de ‘buy button’. Via deze koopknop kunt u aankopen doen zonder de zoekmachine te verlaten. Dan moet u uiteraard wel even uw creditcardgegevens afstaan, en daarbij toestemming geven dat Google deze permanent bewaart.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Geert Poorthuis

Tot nog toe beperkte Google zich op commercieel gebied tot het plaatsen van betaalde advertenties van andere bedrijven. Via de zoekmachine kon de gebruiker naar de website van de firma waar de aankoop moest worden afgehandeld. Zelfs dat leidde – vooral in Europa – al tot veel ophef. Google wordt er namelijk van verdacht bepaalde bedrijven hoger in de zoekresultaten te plaatsen, en daarmee anderen te benadelen.

Nu gaat Google nog een stap verder door de kassa te verplaatsen naar de eigen omgeving. De producten zullen van afkomstig zijn van andere bedrijven, en na de verkoop stuurt Google het geld naar de daadwerkelijke verkoper. De koopknop wordt alleen gebruikt bij de mobiele versie van de zoekmachine en voorzichtig uitgerold.

Met deze stap probeert Google uiteraard grote concurrenten als Amazon en eBay de voet dwars te zetten. Dit zijn bovendien webwinkels waar je al googelend vaak terecht komt, op zoek naar een nieuwe bureaulamp of laptophoes. Google gaat proberen de online winkelier zo ver te krijgen dat hij meewerkt aan het nieuwe initiatief. Een lastige klus, omdat veel (vooral grote) retailers grote waarde hechten aan contact met de klant, en vooral aan zijn gegevens. En het is maar zeer de vraag of Google deze gegevens wil delen. Dat, en het feit dat veel webshops sterk afhankelijk zijn van de dominante internetspeler (in Europa heeft Google een marktaandeel van meer dan 90 procent), geeft Google een sterke onderhandelingspositie.

Voor Google schuilt er echter ook een gevaar in deze koopknop. Het bedrijf drijft immers steeds verder af van de oorspronkelijke doelstelling: het bieden van relevante en zo objectief mogelijke zoekresultaten op vragen van de gebruiker. En de onderzoekers van Europa hebben een nieuw argument om Google van concurrentievervalsing te beschuldigen, nu ten voordele van zichzelf. Want het ligt natuurlijk zeer voor de hand dat Google’s eigen ‘koopknop’ bij alle zoekopdrachten prominent bovenaan komt te staan.